20 miljoen dollar voor Belgisch data intelligence platform
OTA Insight, in 2012 opgericht door drie jonge Belgen, kondigt een nieuwe kapitaalronde aan van 20 miljoen dollar. De financiering moet dienen om het data intelligence platform verder uit te bouwen met machine learning en artificial intelligence.
‘OTA Insight’ (of ‘Online Travel Agencies Insight’), zo heet de start-up die de 27-jarige Vlaming Adriaan Coppens in 2012 uit de grond heeft gestampt in Londen, samen met Matthias Geeroms en Gino Engels. Hun software helpt hotels en resorts om de omzet te optimaliseren en hun rendabiliteit te verbeteren door het intelligent gebruik van big data. Het bedrijf opereert vanuit Londen, maar de link met België is zeker niet doorgeknipt.
Gent is voor OTA Insight de belangrijkste technologiehub waar onderzoek en ontwikkeling gebeurt door zo’n 30-tal specialisten. Het extra geld zal voor een stuk aangewend worden om er extra talent aan te trekken en de data scientist- en it-teams verder uit te bouwen. De nieuwe kapitaalronde werd trouwens geleid door Eight Roads Ventures, naast F-Prime Capital Partners en eerdere investeerders van het bedrijf.
Een groot deel van de 20 miljoen dollar – oftewel zo’n 17 miljoen euro – zal aangewend worden om het data intelligence platform verder uit te bouwen, met een specifieke focus op het bevorderen van de machine learning en artificial intelligence (AI) capaciteiten. Het cloudplatform biedt hoteleigenaars real-time toegang tot bijvoorbeeld de prijsinformatie van concurrenten en trends en inzichten in de online hotelmarkt. Beoordelingen van reizigers en de impact van evenementen op de vraag naar hotelkamers worden allemaal opgenomen in het datamodel. De bedoeling is dat prijsstrategieën aan de hand daarvan proactief aangepast kunnen worden op zowel korte als lange termijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier