20 miljoen dollar voor IrisPact
Bruno Segers heeft in de VS 20 miljoen dollar opgehaald voor zijn start-up IrisPact. Als kers op de taart hoopt de voormalige ceo van RealDolmen ook in Vlaanderen nog eens een miljoen bij elkaar te kunnen harken.
Bruno Segers heeft in de VS 20 miljoen dollar opgehaald voor zijn start-up IrisPact. Als kers op de taart hoopt de voormalige ceo van RealDolmen ook in Vlaanderen nog eens een miljoen bij elkaar te kunnen harken.
IrisPact is een nieuw technologiebedrijfje dat de privacy van internetgebruikers wil vrijwaren. Segers stampte de onderneming uit de grond met Luc Buntinx, de eigenaar van het patent dat aan de basis ligt van IrisPact. Dat patent staat voor een soort van digitale handdruk, waarbij de identiteit van twee partijen gecontroleerd en geauthenticeerd wordt: de producent van internetcontent en de eindgebruiker.
Dankzij IrisPact moeten beide partijen rechtstreeks met elkaar kunnen omgaan, zonder dat bedrijven zoals Google en Facebook munt kunnen slaan uit de digitale gegevens die op die manier gecreëerd worden. “Het internet wordt gedomineerd door bedrijven zoals Amazon, Facebook, Google, en Twitter”, zegt Segers daarover op zijn blog.
“Die bedrijven draaien een gigantische omzet, maar stellen weinig mensen tewerk. Het slijk der aarde gaat dus naar een zeer klein groepje aandelenmiljardairs, en helemaal niet naar zij die dagelijks bijdragen tot de inhoud van het internet. Met IrisPact willen we daar iets aan doen.”
Hoewel het nog een tijdje gaat duren eer de nieuwe starter met een concreet product op de proppen komt (allicht ergens in 2015), hebben Segers en co. toch al 20 miljoen dollar kunnen ophalen in en rond Los Angeles, meer dan waar de initiatiefnemers initieel op gehoopt hadden. Aanvankelijk wou Segers drie miljoen euro ophalen in Vlaanderen, maar dat lukte niet.
Over wie er achter de investering zit, wil Segers niets kwijt. “Het zijn mensen die liever onder de radar blijven”, vertelt hij dinsdag aan de krant De Morgen. In een eerder gesprek met Data News liet de serieondernemer wel al doorschemeren dat hij goede contacten heeft met een aantal bekende namen uit de muziek-, sport-, film- en tv-sector.
“De privacy van beroemdheden wordt fel belaagd door de media”, klonk het. “Digitaal gebeurt dat ook: kwaadwillenden geven zich vaak uit voor anderen, en met IrisPact kunnen we daar een nieuw evenwicht in bekomen.” Segers maakt zich dan ook sterk dat -wanneer IrisPact daadwerkelijk gelanceerd wordt- een pak beroemdheden mee aan de kar zullen trekken.
De keuze voor LA in plaats van San Francisco ligt in de aard van het product. “We komen met een oplossing voor de problematiek rond privacy, en daar is de media- en de content industrie het hardst door getroffen. Dan moet je niet naar Silicon Valley trekken waar net de bedrijven zitten die het privacy deficit mee veroorzaken, maar wel naar waar alle grote media- en entertainmentbedrijven zitten.”
Het hoofdkwartier van IrisPact zal niet in LA komen te liggen, enkel de marketing zal van daaruit gebeuren. De technische ontwikkeling van het product gebeurt in België, in samenwerking met onder meer iMinds. IrisPact moet nu wel nog op zoek naar 1 miljoen euro in Vlaanderen. Het zou een mooie kers op de taart zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier