23-jarige Belg haalt 1.125.000 dollar op voor internet start-up

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Davy Kestens, de jonge Belg achter TwitSpark, heeft 1.125.000 dollar opgehaald voor zijn internet start-up. “Met dat geld kunnen we ons product verbeteren, enkele goede ontwikkelaars in dienst nemen en een sales-team uitbouwen.” TwitSpark is een tool die gesprekken over een merk of over een product oppikt op Twitter, “en net zoals bij een crm-systeem kan je de conversaties categoriseren, archiveren en verder opvolgen”, aldus Kestens. “Het eindresultaat is een soort van customer support systeem voor Twitter.” De 23-jarige whizzkid, die zijn studie webdesign in Kortrijk liet voor wat ze was om zich met ‘serieuzere’ dingen bezig te houden, kwam op het idee voor TwitSpark na de lancering van GhostBloggers, een online marktplaats waar bloggers content op de kop kunnen tikken voor hun website. “Over GhostBloggers werd er heel wat gezegd en geschreven op Twitter, zowel positieve als negatieve dingen. En wanneer het over je eigen product gaat, wil je alles natuurlijk opvolgen. Omdat ik geen goede tool vond die me daarbij kon helpen, heb ik zelf maar iets in elkaar geknutseld.”

Davy Kestens, de jonge Belg achter TwitSpark, heeft 1.125.000 dollar opgehaald voor zijn internet start-up. “Met dat geld kunnen we ons product verbeteren, enkele goede ontwikkelaars in dienst nemen en een sales-team uitbouwen.” TwitSpark is een tool die gesprekken over een merk of over een product oppikt op Twitter, “en net zoals bij een crm-systeem kan je de conversaties categoriseren, archiveren en verder opvolgen”, aldus Kestens. “Het eindresultaat is een soort van customer support systeem voor Twitter.”

De 23-jarige whizzkid, die zijn studie webdesign in Kortrijk liet voor wat ze was om zich met ‘serieuzere’ dingen bezig te houden, kwam op het idee voor TwitSpark na de lancering van GhostBloggers, een online marktplaats waar bloggers content op de kop kunnen tikken voor hun website.

“Over GhostBloggers werd er heel wat gezegd en geschreven op Twitter, zowel positieve als negatieve dingen. En wanneer het over je eigen product gaat, wil je alles natuurlijk opvolgen. Omdat ik geen goede tool vond die me daarbij kon helpen, heb ik zelf maar iets in elkaar geknutseld.”

Nog voor TwitSpark gelanceerd werd, had een duizendtal geïnteresseerden al te kennen gegeven dat ze de toepassing wilden testen. En voor Kestens het goed en wel besefte, ging het Brusselse reclamebureau DDB TwitSpark gebruiken tijdens een campagne voor Volkswagen België. Sindsdien wordt de jonge softwarebouwer voortdurend benaderd door multinationals, banken en internetbedrijven.

Kapitaal

Intussen kon Kestens ook het nodige kapitaal ophalen om zijn start-up wat meer armkracht te geven. Een paar dagen geleden werd de injectie van 1.125.000 dollar (ongeveer 856.000 euro) officieel rondgemaakt.

“Er waren enkele grote kapitaalfondsen geïnteresseerd, maar omdat je dan slechts een nummertje in de portfolio bent, heb ik gekozen voor een groepje business angels”, aldus nog Kestens. “Die mensen dragen heel wat persoonlijke ervaring mee, en kunnen me beter helpen in de opstartfase van het bedrijf.”

Overigens zijn het niet de minsten die investeren in TwitSpark. Leest u even mee: Sebastien de Halleux (Playfish / EA games, San Francisco), Graph Ventures (San Franscisco), Social+Capital (San Francisco), Founders Fund (met o.a. Peter Thiel van PayPal en Sean Parker van Napster en Facebook, San Francisco), Raf de Gendt (Unilever), Peter Hinssen (The New Normal), José Zurstrassen (Keytrade bank / Mondial Telecom), Lorenz Bogaert en Toon Coppens (Netlog / Twoo), André Duval (Duval Guillaume), Geert Desager (DDB Brussel), Tom Himpe (Anomaly / Naked Communications, London), Stijn Bijnens (Ubizen / Verizon / LRM Limburg), en dan vergeten we er nog een paar.

Waarom deze exquise business angels voor Kestens kiezen en de jongen hun vertrouwen schenken? “Dat zou je hen zelf moeten vragen, maar ik ga er van uit dat het feit dat ik als 23-jarige op mijn eentje een hele business uitgerold heb die een effectief probleem op lost waar zeer grote spelers mee te kampen hebben, hen over de streep heeft kunnen trekken”, glimlacht de jonge starter, die zich straks allicht permanent gaat vestigen in San Francisco.

“Met het geld dat ik nu opgehaald heb, kunnen we ons product verder verbeteren, enkele goede ontwikkelaars in dienst nemen en een volwaardig sales-team uitbouwen”, klinkt het nog. Dit weekend werd alweer de derde versie van TwitSpark gelanceerd, de vierde versie zou er binnen een tweetal maanden moeten aankomen. “Geloof me maar, die versie zal nog heel wat stof doen opwaaien bij de concurrentie (lacht).”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content