2,5 miljoen dollar voor NGdata
NGdata, de Vlaamse specialist in mining op big data, heeft 2,5 …
NGdata, de Vlaamse specialist in mining op big data, heeft 2,5 miljoen dollar (1,9 miljoen euro) opgehaald bij ING, Sniper Investments, Plug and Play Ventures en enkele Amerikaanse business angels. De start-up heeft met zijn Lily-platform een tool in huis waarmee bedrijven het gedrag van hun klanten op een ongezien gedetailleerde manier in kaart kunnen brengen, en gepersonaliseerde aanbevelingen in real time tot bij de consument. Ceo Luc Burgelman maakt zich sterk dat Lily bedrijven als Groupon tot vijf keer performanter kan maken.
Hiertoe combineert Lily interne en externe datasets (zowel gestructureerd als ongestructureerd) van kasregisters, bedrijfsapplicaties en sociale media. Met behulp van artificiële intelligentie wordt een snapshot gemaakt van de voorkeuren en gedragingen van de consument, waardoor de bedrijven die de tool gebruiken op een meer persoonlijke manier kunnen omgaan met hun klanten.
“De markt voor big data boomt, en het wordt steeds belangrijker om snel te kunnen inspelen op de inzichten die uit datasets voortkomen”, zegt Tom Bousmans van investeerder ING. “Per seconde worden er miljarden datakorrels gegenereerd, waardoor ondernemingen een uitgelezen kans krijgen om hun klanten en prospecten beter te kunnen begrijpen. NGdata kan die bedrijven daarbij helpen”
Nu de eerste kapitaalronde van 2,5 miljoen dollar achter de rug is, kijkt NGdata al naar een tweede injectie. “We hebben geld nodig om in de VS te kunnen opstarten”, zegt Burgelman, “en om onze productportfolio verder te kunnen uitbreiden.”
Naar eigen zeggen telt NGdata momenteel een tiental klanten, en is Lily de eerste applicatie op het fameuze ‘Cloudera’ big data platform (Apache Hadoop). Burgelman was in een vorig leven de medeoprichter van Porthus. Idem dito voor Frank Hamerlinck, die nu als coo aan de slag is bij de big data specialist.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier