5 succesvolle starters in Singapore

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Belgen van de Webmission gingen deze week al op de koffie bij 5 succesvolle starters in Singapore. Slechts één daarvan is een initiatief geleid door mensen uit Singapore zelf.

De Belgen van de Webmission gingen deze week al op de koffie bij 5 succesvolle starters in Singapore. Slechts één daarvan is een initiatief geleid door mensen uit Singapore zelf. Omdat de locals nauwelijks initiatief nemen en omdat het start-up ecosysteem zich nog maar net begint te vormen, zijn er heel wat kansen voor buitelanders in Singapore. Wie een gat in de markt vindt (en er zijn nog veel gaten in de markt), kan snel een goeie business uitbouwen in de stadstaat. De ondernemers van de Webmission bezochten deze week 5 van de succesvollere initiatieven. We zetten ze even op een rijtje.

PropertyGuru De plaatselijke Immoweb is één van de grote succesverhalen van de laatste jaren. Toen de Brit Steve Melhuish en de Fin Jani Rautiainen enkele jaren geleden op zoek gingen naar een woning in Singapore, merkten ze dat er nog geen vastgoedportalen waren, terwijl de plaatselijke bevolking geobsedeerd is door vastgoed en door een eigen huis. In 2008 kwamen ze dan maar zelf met een initiatief, en intussen is PropertyGuru de nummer 1 in bijna heel Zuidoost Azië. ImmobilienScout24, een onderdeel van Deutsche Telecom, investeerde vorig jaar 32 miljoen euro in PropertyGuru (voor een belang van 40 procent), en het aantal werknemers is intussen opgelopen tot meer dan 300. Het geheim achter het succes? Volgens de Franse product manager Louis-Bernard Carcouet het feit dat het portaal first to market kwam, én de gebruiksvriendelijke website.

PlayMoolah PlayMoolah is een uitzondering in deze lijst want een initiatief van 2 Singaporese dames (die echter graag zo snel mogelijk naar Silicon Valley zouden verkassen). De start-up heeft een online platform gebouwd met games die jonge kinderen de waarde van geld moeten bijbrengen (‘moolah’ is slang voor ‘cash’) en hen ‘financieel geletterd’ moeten maken. Hoeft het te verbazen dat een dergelijk initiatief de goedkeuring kan wegdragen van heel wat banken? Intussen ‘sponsort’ de OCBC-bank (één van de grootste banken in Singapore) de start-up door een maandelijkse licentie te nemen, en biedt ze het platform aan aan haar klanten. Wanneer kinderen een bepaald bedrag gespaard hebben, krijgen ze toegang tot nieuwe levels, zo gaat het concept. PlayMoolah heeft intussen al 500.000 euro zaaikapitaal opgehaald van een rist business angels. De starter valt overal ter wereld in de prijzen, en werd ook al geselecteerd voor een onderscheiding door de Belgische bankpartner Swift.

Bubbly Bubbly is een Twitter voor voice-boodschappen. Het vroegere Bubble Motion ging van start als een dienst waarmee voice-berichtjes konden worden opgenomen en doorgestuurd naar vrienden via gewone sms’jes (in partnership met lokale telco’s). De ontvanger hoefde enkel de code in te tikken om de boodschap te horen te krijgen. Bubble Motion werd dankzij zijn analoge manier van werken snel populair in de landen van Zuidoost Azië. Twee jaar geleden werd er beslist om ook de smarphone-markt te veroveren, en werd Bubble Motion omgetoverd tot Bubbly, een Twitter voor stemberichten. In plaats van een boodschap naar 1 persoon te sturen, kun je voortaan een geluidsclip ‘broadcasten’ naar al je volgers. Aan de smartphone-apps (Android en iOS) werden ook voice filters toegevoegd waarmee je leuke effectjes kan maken. Denk aan Instagram, maar dan voor voice. Wie voice-berichten van bekende mensen wil volgen, moet daarvoor een abonnement nemen. Vooral in India is die extra service mateloos popualair, daar is Bubbly een heus celebrity network. Onder meer Sequoia Capital, SingTel Innov8, JAFCO, Palomar Ventures, Comcast, en Northgate hebben samen al een bedrag van 40 miljoen euro geïnvesteerd in de start-up, die intussen ruim 30 miljoen klanten telt in Azië. Bubbly is een Amerikaans initiatief, met enkel Amerikanen in de board.

Neo

Neo is een gespecialiseerde webconsultant (een Amerikaans bedrijf van Japanse investeerders), die websites en iOS- en Android-apps bouwt voor zijn klanten. Het bedrijfje werkt enkel met mensen die in Singapore wonen, en probeert klanten te overtuigen die slechte ervaringen gehad hebben met het outsourcen van hun applicaties naar landen als de Filipijnen of India. Neo gaat er prat op dat het kwalitatief hoogstaande websites en apps bouwt die de gebruikers leuk vinden, eerder dan de klanten. Het bedrijfje gebruikt daartoe de methodes uit de lean-methodologie, en doet aan extreme programming (met behulp van de Pivotal Tracker-tool). Volgens Abhaya Shenoy van Neo is het niet gemakkelijk om te werken in Singapore, omdat de mensen enkel geïnteresseerd zijn in geld verdienen, en niet in software. “We proberen de mindset hier een beetje te veranderen, want goede software bekom je pas wanneer je nauw samenwerkt met je klant, en wanneer je goed communiceert over waar je mee bezig bent.” De bekendste klant van Neo in Singapore is Viki, een lokale start-up die films en muziekvideo’s laat ondertitelen via crowdsourcing. Viki werd in september voor 120 miljoen euro overgenomen door de Japanse e-commerce gigant Rakuten.

Sabine’s Baskets
Sabine’s Baskets is de jongste starter uit onze reeks. Het team van de Nederlands-Zwitserse Sabine Seillière levert mandjes vol met vers fruit en verse groenten uit een lokale versmarkt aan klanten in heel Singapore. Het bedrijfje is opgestart in april van dit jaar, en verwerkt intussen al zo’n 250 kilogram per dag (goed voor 20 klanten en 40 manden). Hoewel de afnemers vooral expats zijn (de lokale bevolking kookt nauwelijks en eet altijd buitenshuis), kan Sabine’s Baskets ook op de goodwill rekenen van de plaatselijke pers. Immers: een expat die een lokale versmarkt beter doet draaien, dat hadden ze nog niet gezien. Sabine heeft wel concurrenten in food delivery (RedMart of Le Petit Dépot bijvoorbeeld), maar omdat die alles behalve focussen op verse producten, heeft ze de markt voorlopig toch nog even voor zich alleen. De mandjes kunnen enkel via de website besteld worden, en worden binnen de 2 uur geleverd. Zonder publiciteit te maken kan het team rond de voormalige WEF-medewerkster toch vijf nieuwe klanten per week noteren, waarvan de helft daadwerkelijk klant blijft. Sabine’s Baskets draait al break even, en hoopt volgend jaar enkele investeringen te kunnen doen om nog te groeien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content