7 tips voor startende ondernemers
Ceo Ed Goring van de Britse big data start-up Bright North gaf de deelnemers aan de student start-up trip in Londen enkele waardevolle tips mee. “Embrace messing stuff up!”
Ceo Ed Goring van de Britse big data start-up Bright North gaf de deelnemers aan de student start-up trip in Londen enkele waardevolle tips mee. “Embrace messing stuff up!”
De serieondernemer Ed Goring moet één van de kleurrijkste figuren geweest zijn die de Vlaamse deelnemers aan de student start-up trip in Londen te zien kregen. In de jaren 90 was Goring dj, zanger en producer, maar intussen heeft de man ook al heel wat start-ups op zijn actief, de ene al succesvoller dan de andere.
De laatste boreling van de flamboyante Goring is Bright North, een piepklein bedrijfje dat resultaten uit big data op een bevattelijke manier probeert voor te stellen, en dat onder meer focust op storytelling om dat doel te verwezenlijken.
“Eigenlijk proberen we de kloof tussen geeks en beslissingnemers wat te dichten. Big data mag je immers niet alleen aan de it’ers overlaten.”
Bright North ging maar traag van start. De eerste drie maanden was er nauwelijks interesse, en op vier maanden tijd werd het product vier keer aangepast. Maar dankzij eerdere ervaringen als ondernemer en dankzij een uitgebreid netwerk, volgden de eerste grote namen dan toch. Intussen zijn zelfs Sky, JP Morgan en Samsung klant.
“Eerlijk, in het begin vroegen we ons zelf af wat we voor die mensen konden betekenen. Eigenlijk hebben we ons een weg naar boven geluld. Maar intussen staan we er, en hebben we enkele kernprocessen bepaald voor ons bedrijfje.”
Overigens wil Bright North niet enkel een big data agency zijn, maar ook een incubator voor nieuwe ideeën. “Ons nieuwste product ‘Parabel’ (een nieuw soort analytics dashboard) wordt allicht een spin-off. We hebben ook al wat geld opgehaald voor dat idee.”
Hieronder alvast enkele tips van de serieondernemer, die het risico niet schuwt en voortdurend met nieuwe dingen bezig is. “Ik weet dat ik risico’s neem. Maar je kan nu eenmaal geen omelet maken zonder eieren te breken.”
Het allerbelangrijkste is je team. “Don’t hire the wrong people”, benadrukt Goring. “Eén rotte appel, of 1 persoon die niet past in je ploeg van 10, kan je hele bedrijfscultuur om zeep helpen. Tracht een realistische inschatting te maken van je werkingskosten, en van de prijs die je gaat vragen voor je product. Heel wat starters vergeten al te gemakkelijk dat ze geld moeten verdienen. Onder de prijs verkopen is een reëel gevaar. Durf je zwakke punten erkennen en onder ogen zien. “Ik ben een sloddervos en kan me niet lang concentreren”, aldus de ceo, “maar ik heb me wel omringd met mensen die me aanvullen. Die collega’s kennen ook mijn zwakke punten.” Opgepast met de keuze voor je product. “Niemand zit te wachten op nog maar eens een variant op WhatsApp of Snapchat. Het is beter om een reëel probleem te zoeken en daar een oplossing voor te bieden. Bouw iets omdat je het nodig hebt.” Embrace messing stuff up”, en durf te falen, zegt Goring. “Iedereen leert uit zijn fouten. En wat je leert is vaak erg waardevol. Fail fast en move on fast! Steek niet te veel tijd in de ontwikkeling van je product. “Bouw een minimal viable product, en test nieuwe features snel en on the fly. De goede elementen behoud je, de slechte dingen worden geschrapt. Valideer nieuwigheden, en zet ze zo snel mogelijk in de markt.” Neem je tijd en werk aan je vertrouwen. “Het is soms erg moeilijk om op te jonge leeftijd de verantwoordelijkheid te dragen van een ceo, velen kunnen dat niet aan. Gelukkig moet je niet vanaf dag 1 alle lasten van de wereld op je schouders dragen. Ga ervaring op doen, bij een bank bijvoorbeeld, of bij een consultant. Leer nieuwe dingen, en zorg er voor dat je sterker in je schoenen staat.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier