ActiveMe voegt de daad bij het woord
ActiveMe werd amper twee jaar geleden opgericht en biedt nu al een brede waaier innovatieve presentatie- of animatietechnologieën voor de audiovisuele en eventmarkt.
ActiveMe werd amper twee jaar geleden opgericht en biedt nu al een brede waaier innovatieve presentatie- of animatietechnologieën voor de audiovisuele en eventmarkt: 3D-games, mobiele applicaties, interactieve installaties op het podium, augmented reality, enz.
Maar de core business is gebaarherkenning, ook wel ‘gesture’ genoemd in het jargon dat in de sector wordt gehanteerd. “We verwerken de ruwe signalen die verstuurd worden door camera’s of bewegingssensoren, zoals materiaal dat gemaakt wordt door de Israëlische onderneming PrimeSense (nvdr: het Belgische SoftKinetic is ook een opvallende speler in deze niche), en we ontwikkelen een specifieke 3D-content voor vrijetijdsapplicaties, zoals een golfsimulator, medische revalidatie of zelfs logistiek beheer”, aldus Laurent Falise, een van de vier medeoprichters van dit bedrijf met een hoge dosis engineering.
“Wij bieden een soort van gesture recognition middleware. Specifiek bij ons is dat we onze gegevens niet enkel baseren op de 19 punten van het skelet, zoals de meeste van onze concurrenten, maar er volumieke data aan toevoegen om de voornaamste informatie te verkrijgen die beschikbaar is.”
Na zijn opleiding als ontwerper-architect werkte hij in de wereld van de multimedia en stapte nadien over naar een evenementenbureau. Hij staat meer bepaald in voor het beheer van de marketingaspecten. Zijn kornuiten zijn Thibaud Remacle, Yves Ducreuzet en Quentin Pringiers.
“Een van onze ingenieurs is trouwens Europees kampioen robotica”, benadrukt Laurent Falise trots.
In de kijker op Google I/O
ActiveMe werd onlangs opgemerkt in de Verenigde Staten op het Google I/O-event door tussenkomst van zijn hardwarepartner PrimeSense. Die laatste is een “main partner” van Google geworden, dat van plan is gesture recognition te integreren in zijn beroemde Google Glasses. ActiveMe kon meer bepaald een eerste augmented reality-spel voorstellen aan Google.
Afhankelijk van de omvang en de behoeften van zijn klanten, levert ActiveMe 2D- of 3D-beeldvorming. Het kan gaan om een spelletje van 2.000 euro, maar ook om een ontwikkeling op maat van 3D-gesture die enkele maanden in beslag neemt.
Tot nu toe werden de meeste contracten gesloten met communicatie- of evenementenbureaus die voor een verrassing willen zorgen dankzij een 3D- of “gesture”-touch. Enkele directe referenties van de start-up zijn de groep Pernod-Ricard (ontwikkeling van interactieve tafels voor Chivas), Radio NRJ, UCB, ING en de Europese Commissie (ontwikkeling van een mobiele applicatie).
Het bedrijf dat sowieso internationaal te werk gaat, hoopt momenteel munt te slaan uit de sterke interesse voor zijn technologieën, vooral bij Google. Het verwacht dat “gesture” een boom zal kennen met de komst van connect tv’s die zijn uitgerust met bewegingssensoren.
Paspoort
ActiveMe (ActiveMe.be)
Oprichtingsdatum: 2011
Maatschappelijke zetel: Louvain-la-Neuve
Personeel: 2 medewerkers naast de 4 oprichters, plus een vijftiental freelancers
Kapitaal: ongeveer 400.000 euro eigen kapitaal tot nu toe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier