Al spelend sporten dankzij G-flux

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

G-flux is een Gents bedrijf dat smartphone-applicaties maakt voor wandelaars, joggers en fietsers. De focus ligt op een combinatie van GPS-technologie, spelelementen en sport.

G-flux is een Gents bedrijf dat smartphone-applicaties maakt voor wandelaars, joggers en fietsers. De focus ligt op een combinatie van GPS-technologie, spelelementen en sport. Eind vorig jaar gingen zaakvoerder Jolien Coenraets en co. officieel van start met G-flux, maar de eerste bouwstenen voor het bedrijfje werden al gelegd tijdens de studies burgerlijk ingenieur – computerwetenschappen van de vijf initiatiefnemers aan de universiteit van Gent.

“Zelf was ik absoluut geen sporter”, geeft Coenraets een woordje uitleg, “maar toen mijn buslijn naar de unief plots geschrapt werd en ik noodgedwongen de fiets moest nemen, heb ik ontdekt dat een beetje lichaamsbeweging best leuk kan zijn. Zo is het idee gegroeid om sporten ook bij anderen te gaan stimuleren.”

G-flux bouwt apps rond wandelen, lopen, fietsen en zwemmen, en combineert daarvoor gps-technologie met gamification-elementen. Een eerste toepassing, Bikeflux, berekende de kortste routes om op een bestemming te geraken met de fiets, en met Mission Atlantis wordt er een webplatform gelanceerd dat werknemers van KMO’s en overheidsinstellingen in beweging moet krijgen.

“Mission Atlantis bestaat uit een websiteplatform met bijbehorende apps, die het aantal kilometers dat je gelopen of gefietst hebt, registeren”, gaat Coenraets verder. “We maken er ook een spel van dat bedrijven kunnen inzetten binnen de werkomgeving. Zo kunnen teams het tegen elkaar opnemen, en kan je aan persoonlijke doelstellingen proberen te voldoen. Daar kunnen dan virtuele of fysieke beloningen aan worden gekoppeld, afhankelijk van hoe ver de werkgever wil gaan.”

Het businessmodel dat G-Flux hanteert is afhankelijk product tot product. “Apps op maat worden uiteraard volledig op de klant verhaald”, klinkt het nog, “maar voor Mission Atlantis betalen werkgevers per actieve gebruiker. Per maand is dat 4 euro en 10 cent, al kunnen er kortingen bekomen worden naargelang het aantal deelnemers stijgt.”

Om het onlineplatform verder uit te kunnen bouwen, is G-flux op zoek naar partners. “We denken bijvoorbeeld aan fitnesscentra die de kilometers die hun klanten lopen of fietsen ook kunnen laten meetellen voor ons ‘spelletje’.

Begin mei gaat Mission Atlantis officieel van start. Intussen zouden er al verschillende bedrijven ingetekend hebben in het kader van hun ‘corporate social responsability’-strategie.

Paspoort: – G-flux

Opgericht in oktober 2012

Aantal werknemers: 4 (niet voltijds)

Maatschappelijke zetel: Gentbrugge

Kapitaal: 22.000 euro eigen middelen + 25.000 euro iStart.light (iMinds)

http://g-flux.com/nl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content