Amoobi: virtuele witte steentjes voor de retailsector

Amoobi, een spin-off van de ULB, ontwikkelt mobiele toepassingen en tag-oplossingen voor gebouwen.

Amoobi, een spin-off van de ULB, ontwikkelt mobiele toepassingen en tag-oplossingen voor gebouwen. Het bedrijf focust op de retailmarkt, waarvoor het een toepassing bouwde die de klantenstromen kan analyseren met behulp van geolokalisatie. Het betreft een niet intrusieve vorm van geolokalisatie (dus niet gebaseerd op persoonlijke gegevens van op de smartphone) die werkt op basis van anonieme signalen uitgezonden door de WiFi- of Bluetooth-functies van de apparaten. De gebruiker kan de signalen trouwens uitschakelen om te ontsnappen aan elke vorm van tracering. “Onze oplossing is een analysetool, geen communicatietool”, onderlijnt Olivier Delangre, medestichter van de vennootschap.

Het was ook de bedoeling voor commerciële sites een oplossing te bieden die vlot kan worden ingepast, zonder dat er sprake is van bekabeling of integratie in het it-systeem van de winkel (de signalen die worden opgevangen door de detectoren verspreid aanwezig in de winkel, worden verzameld door een miniserver geïnstalleerd op de site, die zelf via 3G wordt verbonden met de server van Amoobi).

Het is de bedoeling om bijvoorbeeld de positie en het traject van een klant te bepalen, om daar uiteenlopende informatie uit te halen, naargelang de doelstellingen van de desbetreffende commerciële site: statistische bezoekgegevens, analyse van het gevolgde parcours om te bepalen welke producten aantrekkelijk zijn of om de circulatieproblemen bij de rekken in kaart te brengen, de tijd die op elke plaats wordt doorgebracht …

“Onze analyses maken het mogelijk om de aantrekkelijkheid van een verkooppunt of een afdeling te meten, te bepalen welke de warme en de koude zones zijn, de efficiëntie in de winkel te verbeteren, de impact van een promotie aan het uiteinde van een gondelhoofd op de circulatie binnen die afdeling in kaart te brengen, aanwijzingen te geven voor een eventuele herinrichting …”, somt Delangre op.

Na een proefproject in City 2 haalde Amoobi een eerste contract binnen met Makro, dat naar eigen zeggen ‘de mobiliteit van de bezoekers beter wou begrijpen om zo de inrichting van de winkels te optimaliseren. De aankoopgegevens waren daarvoor niet voldoende.’

Naast de retail sector zouden ook andere sectoren geïnteresseerd kunnen zijn: vakbeurzen, de toeristische sector, de evenementensector … Andere projecten worden nog onderzocht of is men nog aan het ontwikkelen. Zo doet men ook een beroep op RFID-tags, die worden geplaatst op de caddies, om verplaatsingen te analyseren.

“2012 moet het jaar worden waarin we ons product meer bekendheid geven, in de hoop andere grote merken te overtuigen. Het wordt ook het jaar waarin we onze eerste stappen willen zetten in de richting van een internationalisering (te beginnen met Frankrijk).

Paspoort Benaming: Amoobi

Zetel: Nijvel

Jaar van oprichting: 2011

Aantal personeelsleden: 4 personen

Financiering: eigen middelen, financiering van het Waalse Gewest voor het realiseren van een toekomstig prototype

www.amoobi.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content