Anankei: ‘Niet zomaar cv’s doorschuiven’
Het hoeft niet altijd hyperinnovatief te zijn, een ict-start-up. Je kan bijvoorbeeld ook gewoon brood zien in een boomende markt zoals die van de ict-rekrutering en -detachering en daarrond een gezond bedrijf bouwen. Zo deden managing director Bart De Kerpel en drie van zijn collega’s het met het Leuvense Anankei. “We kwamen alle vier uit verschillende sectoren en hebben onze contacten en kennis gebundeld om Anankei op te starten”, aldus De Kerpel.
Het hoeft niet altijd hyperinnovatief te zijn, een ict-start-up. Je kan bijvoorbeeld ook gewoon brood zien in een boomende markt zoals die van de ict-rekrutering en -detachering en daarrond een gezond bedrijf bouwen. Zo deden managing director Bart De Kerpel en drie van zijn collega’s het met het Leuvense Anankei. “We kwamen alle vier uit verschillende sectoren en hebben onze contacten en kennis gebundeld om Anankei op te starten”, aldus De Kerpel.
De filosofie van het bedrijf is om ict-consultants aan te bieden met de nadruk op kwaliteit. “We willen immers niet de zoveelste it-detacheerder zijn. Onze mensen moeten een bepaald kennisniveau uitstralen. Hun profiel moet natuurlijk kloppen, maar ze moeten ook in onze bedrijfssfeer en in die van de klant passen. Dat is het meest uitdagende aspect, waarvoor we soms tot drie persoonlijke gesprekken afnemen. Bij de minste twijfel is het voor ons een ‘no go’. Het mag duidelijk zijn dat we niet zomaar een doorschuiver van cv’s willen zijn.” Volgens De Kerpel wil de schaarste aan informatici niet zeggen dat er een kwaliteitsprobleem heerst. “Er is voldoende kwaliteit, je moet de mensen gewoon weten te vinden.”
Het bedrijf steunt momenteel op twee grote pilaren: enerzijds infrastuctuur en netwerken, anderzijds SAP. “De bedoeling is dat we er in de toekomst nog twee aan toevoegen: projectmanagement en ontwikkeling, bijvoorbeeld rond business intelligence.” Anankei groeide op 3 jaar tijd uit tot een bedrijf met een omzet van 3,2 miljoen euro. “Dat dankzij goede klanten, degelijke consultants en een manier van werken die vertrouwen inboezemt. Onze mensen zitten bijvoorbeeld vaak op verplaatsing, maar we willen hen ook bij elkaar brengen. Daarom organiseren we soms events of bijeenkomsten. We houden in het achterhoofd dat we met mensen en niet met nummers werken.” Binnen 4 à 5 jaar zou Anankei 10 miljoen euro omzet moeten draaien met 80 mensen. “Zoals het er nu uitziet zou dat geen probleem mogen vormen”, orakelt De Kerpel. Hoewel hij verwacht dat groeistrategie vooral organisch zal zijn, voert Anankei momenteel wel “gesprekken met een aantal partijen om nauwer te gaan samenwerken.” Op lange termijn wil De Kerpel overnames niet uitsluiten. Belangrijke partners van Anankei zijn onder meer Systemat Expert, Telindus en Dolmen.
Naam: Anankei, [www.anankei.be]Zetel: HeverleeOprichting: 2005Aantal mensen: 23Investeringen en/of subsidies:- opgestart met eigen kapitaal
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier