Antwerpse start-up Flavr breidt uit naar heel Vlaanderen
Hobbykokplatform Flavr heeft 450.000 euro opgehaald bij Vlaamse investeerders en breidt daarmee onder meer zijn dienst uit naar heel Vlaanderen.
Antwerpse start-up Flavr, die begin dit jaar werd opgericht, heeft in een kapitaalronde 450.000 euro opgehaald. Via het webplatform van Flavr kunnen de betere vers bereide maaltijden besteld worden bij (hobby)koks uit de buurt. Het bedrijfje ziet zich als een soort ‘Airbnb voor foodies’. De kapitaalronde werd geleid door investeerder Volta Ventures. “De schaalbaarheid van het businessmodel ons aan,” zegt Frank Maene van Volta Ventures in een mededeling, “Er zijn bijvoorbeeld geen legers van thuisbezorgers nodig want men gaat de maaltijd zelf afhalen in de buurt.” Frank Maene neemt samen met Stefan Tournoy (o.a. Vente Exclusive) en de twee oprichters, Alexander Van Laer en Moos Tits, een zitje in de raad van bestuur.
Heel Vlaanderen
De investering moet het mogelijk maken om het bedrijf verder te doen groeien. “Flavr is momenteel actief in Antwerpen en Gent,” zegt ceo Alexander Van Laer aan Data News, “daar is het geleidelijk gegroeid naar de randgemeenten. En we merken dat daar veel vraag is. Daarom breiden we vanaf 3 november uit naar heel Vlaanderen. We willen dus ook investeren in marketing, om de naam bekend te maken.”
Flavr zal zich onder meer focussen op de kleinere gemeentes, waar er minder alternatieven zijn voor mensen die een avondje geen zin hebben om te koken. Door hobbychefs de mogelijkheid te geven om hun huisbereide maaltijden online aan te bieden, wilt Flavr hen onder meer een duwtje in de rug geven richting horecaondernemer of cateraar. Flavr wilt bovendien de sociale cohesie aanwakkeren, door mensen in contact te brengen met hun buurtbewoners.
Het platform heeft op dit moment zo’n 1.200 geregistreerde hobbychefs en 5.000 geregistreerde foodies, die de maaltijden bestellen. Onlangs werd de 7.000ste maaltijd verkocht. “Nu gaan we het product verder ontwikkelen om de gebruikerservaring te verbeteren. We willen het zowel voor de chefs als de gebruikers verbeteren,” aldus Alexander Van Laer.
Een goed idee
In maart kaapte Flavr de hoofdprijs weg in de pitchwedstrijd South by Southwest (SXSW) in de Verenigde Staten. Hun pitch haalde het van meer dan zestig internationale start-ups.
“Dat was een leuke prijs om te winnen, omdat het marktvalidatie geeft aan businessmodel. Het belangrijkste dat we geleerd hebben, is dat we een goed idee hebben. Het draaide bij die wedstrijd echt om de pitch, en daar is het belangrijk om het grote geheel te onthouden, in plaats van je te verliezen in details,” zegt Van Laer daarover. “Amerikanen kunnen goed verkopen, omdat ze zich beter houden aan het grote verhaal. Het waarom.” De prijs heeft alvast niet meteen een grote Amerikaanse droom teweeggebracht, zegt Van Laer: “Onze ambitie ligt in de eerste plaats in Vlaanderen. We hopen eventueel wel uit te breiden richting Europa, maar we beginnen hier.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier