Back-ups zonder gedoe voor kmo’s
Datashelter, een prille Franse start-up opgericht in 2023, heeft een back-upautomatiseringstool ontwikkeld, specifiek voor kleine en middelgrote bedrijven.
Het bedrijf richt zich op het bieden van een gebruiksvriendelijke en betaalbare oplossing voor back-ups van zowel bestanden als databases. Oprichter Malo Paletou, zelf een ervaren DevOps-consultant, zag tijdens zijn werk dat veel kmo’s worstelden met back-ups. ‘Ik zag veel verschillende soorten infrastructuren en realiseerde me dat in veel gevallen kmo’s geen goede back-ups hadden of ze niet genoeg vertrouwden om er zeker van te zijn dat ze konden herstellen in geval van nood’, vertelt hij tijdens de IT Press Tour.
Eenvoud én veiligheid
Datashelter wil zich onderscheiden door zijn eenvoud en focus op veiligheid. Het is een cloudoplossing die geen SSH-toegang of firewall-autorisatie vereist, in tegenstelling tot veel concurrenten. Bovendien is de prijsstructuur transparant en voorspelbaar, gebaseerd op een ‘pay-as-you-go’-model. De eenvoud van het product moet overtuigen: ‘Het is een supergemakkelijk te gebruiken back-upoplossing die de wereld van back-ups opent voor een niet-technisch persoon’, zegt Paletou.
Maar eenvoud en veiligheid gaan niet altijd goed samen, toch? ‘Back-ups worden aan de clientzijde versleuteld en er is bescherming tegen datamanipulatie’, repliceert Paletou. Het bedrijf werkt momenteel trouwens samen met het eveneens Franse OVHcloud voor de opslag, maar is compatibel met elke S3-provider.
Datashelter heeft naar eigen zeggen al meer dan 50 klanten, waaronder webbureau Klapp Agency dat zo de websites van zijn klanten beveiligt, en imajing, een – alweer – Frans softwarebedrijf voor ‘mobile mapping’ dat Datashelter gebruikt voor zijn enorme hoeveelheid beeldmateriaal en grote PostgreSQL-database. Je merkt het: vooral Frans dus, maar via Google-zoekopdrachten, marketing en een resellernetwerk van kleine IT-consultancybureaus hoopt het bedrijf toch verder door te groeien. ‘Voor nu is ons belangrijkste doel om een omvang en schaal te bereiken die groot genoeg is om ons product verder te ontwikkelen en de prijs te verlagen’, besluit de jonge Franse ondernemer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier