BD Group neemt MyShopi over
MyShopi, een start-up gespecialiseerd in mobiele applicaties voor boodschappenlijstjes en kortingbonnen, maakt liever deel uit van een grotere groep dan een tweede fondsenwerving ronde te organiseren.
MyShopi, een start-up gespecialiseerd in mobiele applicaties voor boodschappenlijstjes en kortingbonnen, maakt liever deel uit van een grotere groep dan een tweede fondsenwerving ronde te organiseren.
In ons bedrijfsportret dat we een maand geleden schetsten van MyShopi, wezen we niet alleen op het succes van de app MyShopi (3 miljoen downloads wereldwijd), maar ook op het feit dat de ambitieuze start-up bezig was met een tweede fondsenwerving, nadat het bedrijf in 2012 al 550.000 € had ingezameld.
De nieuwe geldmiddelen zullen uiteindelijk bijeen worden gesprokkeld door middel van een overdracht aan de onderneming BD (Belgique Diffusion), leider in België en Italië op het vlak van de distributie van ongeadresseerde reclamebrochures (folders) en databasemanagement.
BD Group is een traditioneel bedrijf dat al 50 jaar bestaat en dat na een korte passage van logistieke specialist TNT sinds 2011 in handen is van NTM Capital, de investeringsmaatschappij van de Nederlandse holding SVH Holding, die eigendom is van enkele grote rijke Nederlandse families.
BD Group is gevestigd in Nossegem en telt 620 werknemers voor een omzet van 134 miljoen euro in 2002, die voor 80% werd gegenereerd in België en voor de rest in Italië. De onderneming doet trouwens een beroep op bijna 3.000 mensen in onderaanneming voor de verdeling van ongeadresseerde reclame.
Volgens de twee partijen gaat het om een win-win-situatie omdat de ervaring met papieren folders van BD en de knowhow over digitale reclame van MyShopi elkaar perfect aanvullen. Samen willen ze leider worden in multichannel promotionele communicatie.
“Onze prioriteit voor de komende maanden is om onze naambekendheid en onze ruime verspreiding te gebruiken om MyShopi beter bekend te maken”, aldus Geert Schoenmaekers, ceo van DB Group. Het is nog wat te vroeg om synergieën voor te stellen op het vlak van producten of applicaties, maar de eerste aankondigingen worden verwacht in april.
BD Group opent de deuren voor MyShopi in Italië, dat vorige maand liet weten dat het zijn aanwezigheid in Frankrijk, Nederland en Luxemburg gaat versterken. “De komende maanden gaan we de internationaliseringstrategie onderzoeken, rekening houdend met de landen waar MyShopi al aanwezig is”, voegde de CEO er nog aan toe.
De overname is al afgerond. De tien medewerkers van Agilys, het bedrijf dat aan de basis ligt van MyShopi, blijven werken in hun kantoor in Eigenbrakel “om de ondernemingsgeest intact te houden”, aldus nog Geert Schoenmaekers.
Voor de twee medeoprichters, Philippe Van Ophem en Renaud Gryspeerdt, is dit een nieuwe doorverkoop, na die van Euremis (mobiele CRM-app) aan Belgacom in 2006. Ze treden trouwens toe tot het kapitaal van BD Group.
Het bedrag van de transactie wordt niet bekendgemaakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier