Be Park en D-Sight hebben beste innovatieplan
Be Park en D-Sight zijn uitgeroepen tot ‘jonge innovatieve ondernemingen van 2012’. Innoviris maakt bijna 600.000 euro vrij voor de winnaars.
Be Park en D-Sight zijn uitgeroepen tot ‘jonge innovatieve ondernemingen van 2012’. Innoviris maakt bijna 600.000 euro vrij voor de winnaars. Om innovatie te stimuleren bij startende tech-bedrijven uit het Brusselse, werd in 2011 het initiatief ‘Jonge innovatieve ondernemingen’ boven de doopvont gehouden door Innoviris (het instituut ter bevordering van het wetenschappelijk onderzoek en innovatie van het Brussels hoofdstedelijk gewest), een soort wedstrijd waarbij kandidaten een strategisch innovatieplan voor drie jaar moeten uitwerken en indienen.
Twintig Brusselse ondernemingen dienden een dossier in, een experten jury bestaande uit wetenschappers en economen koos twee winnaars.
Be Park en D-Sight kunnen hun personeels-, werkings-, investerings- en onderaannemerskosten voor een stuk betalen met het prijzengeld dat ze ophalen. In het geval van Be Park is dat 274.000 euro, D-Sight mag zich verheugen op 298.000 euro.
De financiering (die normaal gezien loopt over 3 jaar) moet de laureaten helpen om hun bedrijfsvisie op het vlak van onderzoek en innovatie verder concreet te maken.
Be Park biedt een ‘parksharing’-platform aan en werkt daarvoor samen met hotels, kantoren, supermarkten en ander parkinghouders. Intussen zitten er al meer dan 600 parkeerplaatsen in het aanbod.
Het innovatieve aspect betreft het volledig geautomatiseerde systeem dat gebruikers van Be Park toelaat de slagbomen van een parking te openen door middel van een GSM-applicatie. De ambitie van Be Park beperkt zich niet enkel tot Brussel: momenteel zijn er 1.352 parkeerplaatsen beschikbaar in 8 steden binnen de Benelux, en de starter heeft ook een deal op zak met Telefonica in Spanje.
D-Sight, een Spin-off van de ULB, ontwikkelt en commercialiseert software die hulp biedt bij het nemen van complexe beslissingen. Bij een beslissing moet men soms rekening houden met verschillende, vaak conflictueuze factoren (financiële, technische en omgevingsfactoren, etc.). Dit product brengt die factoren samen en zorgt ervoor dat beslissingen volledig gemotiveerd kunnen worden. Bovendien kunnen verschillende deelnemers in het proces betrokken worden. De applicatie is gemakkelijk te hanteren dankzij een vooraf geformatteerd medium gebaseerd op een specifieke methode en een intuïtieve interface.
De oplossingen die D-Sight aanreikt, worden reeds in meer dan 25 landen gebruikt. Daarnaast werkt D-Sight aan een versie die rekening houdt met studies over de impact op het milieu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier