Beheer je community en communiceer met je leden via be.membr.
Met het sociale platform be.membr. kunnen verenigingen en clubs aan community-building doen, hun administratieve lasten inperken én de communicatie met hun leden beheren.
Het idee voor be.membr. komt van oprichter Guy Van Looveren, die voor de tennisclub Ter Breme in Brecht heel wat tijd stak in het opvolgen van wie lidgeld had betaald en wie niet. Daarvoor had hij voortdurend twee computerschermen openstaan: eentje met een Excel-sheet met alle leden en eentje met de internetbankrekening van de club.
Van Looveren dacht bij zichzelf dat dit gemakkelijker moest kunnen, en kwam in 2011 op het idee voor een softwareprogramma dat de administratieve taken van verenigingen vereenvoudigt. Het concept kwam in een stroomversnelling toen de ondernemer in 2012 bij de Startit@KBC-incubator in de Antwerpse boerentoren terecht kwam, en toen hij Kimball Felix leerde kennen, de Chief of Staff van Clear2Pay.
Het duo sloeg de handen in elkaar, tilde het concept naar een hoger niveau en breide de mogelijkheden van de app nog uit. Be.membr zou niet enkel de administratieve lasten van verenigingen inperken, maar ook de communicatie tussen de leden gaan verbeteren.
“Verenigingen moeten focussen op de uitbouw van een community, maar tegelijk moeten ze alles georganiseerd krijgen”, geeft cto Kimball Felix een woordje uitleg. “Meestal gebeurt dat in een schriftje of via een Excel-sheet. Be.membr. is een tool die al die dingen vereenvoudigt.”
Het programma bestaat uit een webtoepassing en een mobiele app (iOS en Android). De community manager van de vereniging, hobbyclub of vriendengroep maakt een pagina aan op het platform, en kan dan administratieve taken uitvoeren zoals het invoeren van ledenbijdrages, het plannen van activiteiten, het uitsturen van mails en het toevoegen van leden.
De individuele leden kunnen op hun beurt communiceren met andere members via de app, informatie over de vereniging inkijken en met één druk op de knop aangeven of ze naar de spaghettiavond van de sportclub komen, of naar het evenement van hun beroepsvereniging.
Gratis
Opvallend is dat be.membr. volledig gratis in de markt gezet wordt, terwijl andere initiatieven die zich richten tot het verenigingsleven in de meeste gevallen betalend zijn. “Eén van de grote problemen bij clubs is het budget”, knikt Felix. “Alles werkt op basis van vrijwilligers en kost best zo weinig mogelijk. Daarom ook dat we deze app gratis willen houden.”
Hoe be.membr. dan ooit geld wil verdienen? “Op termijn is het de bedoeling om met gerichte reclame te gaan werken”, klinkt het. “Een lokale fietshandelaar kan bijvoorbeeld kortingen aanbieden aan leden van een fietsclub die onze app gebruiken. Adverteerders zouden dus betalen om boodschappen te kunnen sturen naar leden uit onze gemeenschappen.”
“Let wel: gebruikers beslissen zelf aan welke communities ze hun gegevens toevertrouwen, en tot hoe ver de adverteerders mogen gaan”, benadrukt de cto. “We willen daarbij volgens het ‘own your own data’-principe werken. Pas als de gebruiker zegt dat hij geïnteresseerd is in commerciële boodschappen, krijgt hij reclame te zien.”
Intussen telt be.membr. al 30.000 leden verspreid over 41 verenigingen. De app wordt gebruikt in België, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, India en de VS, en het aantal fulltime medewerkers van de start-up klokt af op 12.
Paspoort
be.membr.
Maatschappelijke zetel: Antwerpen
Aantal werknemers: 12
Kapitaal: eigen middelen, op zoek naar externe kapitaal
Website:www.bemembr.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier