België in Europese ‘tech deal’-top

© Omar Mohout
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De voorbije twee maanden waren onze digitale Belgische start-ups en scale-ups erg actief in het ophalen van kapitaal, zo blijkt uit de data die Omar Mohout (Sirris) bijhoudt over het onderwerp. De ingezamelde bedragen liggen wel een stuk lager dan in de rest van Europa.

In totaal bracht Mohout 1,9 miljard euro aan venture capital in kaart, verspreid over 226 deals in 23 Europese landen. De analyse covert Europese technologiebedrijven die minstens 1 miljoen dollar hebben opgehaald in de maanden januari en februari.

Met 14 kapitaalsrondes klokt België af op de vijfde plaats in Europa, na Groot-Brittannië (58), Frankrijk (49), Duitsland (29) en Zweden (18).

Kijken we naar het totale kapitaal dat in diezelfde periode werd opgehaald, dan belandt België op de zesde positie met een totaal van 39 miljoen euro. Hier gingen het Verenigd Koninkrijk (652 miljoen euro), Zweden (458 miljoen euro), Frankrijk (260 miljoen euro), Duitsland (190 miljoen euro) en Zwitserland (135 miljoen euro) ons voor.

Opvallend is dat Nederland, dat zowel in 2014 als in 2015 een pak meer kapitaal ophaalde dan België, momenteel na België komt wat aantal deals betreft (9), en ‘slechts’ op de achtste plaats staat wat opgehaald kapitaal betreft (29 miljoen euro).

Het gemiddelde opgehaalde bedrag van Belgische start-ups is 2,8 miljoen euro, waarmee we op de 16de plaats staan in de Europese ranking, en dus een stuk onder het gemiddelde van 6,7 miljoen euro. Zwitserland klokt hier af op de tweede plaats met gemiddeld 33,8 miljoen euro aan opgehaald kapitaal. Nederland doet het één plaatsje beter dan België met een gemiddelde van 3,2 miljoen euro.

B2B

“Het meest opmerkelijke is de verhouding tussen B2B en B2C bij de Belgische start-ups die minstens 1 miljoen ophaalden”, oppert Omar Mohout. “Met 71 procent B2B tegenover 29 procent B2C zitten we op het hoogste niveau in de onderzochte Europese landen.”

“Dit is geen echte verrassing, want dezelfde verhouding vinden we terug in het hele Belgische start-up ecosysteem”, klinkt het, “maar het cijfer bevestigt wel het unieke karakter van ons land: we zijn erg B2B-minded, net zoals we meer dan andere landen focussen op manufacturing.

In Nederland richt 44 procent van de digitale start-ups zich op de B2B-markt, en opvallend genoeg slechts 34 procent in Duitsland. “Die cijfers worden allicht wat scheefgetrokken door het Berlijnse start-up ecosysteem, dat vooral B2C-gericht is, anders dan de rest van het land dat een industrieel karakter heeft”, legt Mohout uit.

België in Europese 'tech deal'-top
© Omar Mohout

Uit de informatie die Mohout verzamelde blijkt ook nog dat…

… de gemiddelde oprichtingsdatum van de Belgische start-ups die minstens 1 miljoen dollar ophalen 2011 is. Dat komt overeen met Frankrijk. Duitse, Nederlandse, Oostenrijkse en Spaanse start-ups zijn heel wat jonger (2013). Bij Polen, Ierland en Denemarken is dat 2012. Finse, Britse (2010) en Zwitserse (2009) starters blijken een stuk ouder.

…. de jongste Europese start-ups het Britse Cognitive Logic (2.28 miljoen euro) en het Duitse Uninow (1 miljoen euro) zijn. Deze bedrijfjes werden zowaar opgericht in 2016. De jongste bij de Belgen is Molecubes, opgericht in 2015 (1,9 miljoen euro).

… de Belgische scale-ups die minstens 1 miljoen dollar ophaalden Molecubes, Icometrix, Pronoia, Unified Post, PieSync, Twikey, Smappee, MyMicroInvest, Epigan, Intix, Ipee, Social Karma, Real Impact Analytics en Aproplan zijn. Zij vertegenwoordigen 38,6 miljoen euro, of 94 procent van het totaal opgehaalde kapitaal in België dit jaar.

“Eén zwaluw maakt nog geen lente, maar België heeft een prima start genomen in 2016”, besluit Mohout. “De eerste cijfers van maart bevestigen deze trend trouwens. Ons land is uniek binnen Europa met zijn ijzersterk B2B-dna, en met innovatieve start-ups die volop gebruik maken van de aanwezigheid van een sterk industriële weefsel en de grote aanwezigheid van KMO’s.”

“De opgehaalde bedragen in België zijn wel een stuk lager dan in de rest van Europa, maar dat wordt voor een stuk goed gemaakt door het hoge aantal deals.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content