“Belgisch investeringsklimaat voor ict-start-ups is nog goed”
De financiële troebelen beginnen in de Verenigde Staten stilaan te wegen op de investeringen in start-ups. Maar in België maken de venture capitalists (VC’s) nog steeds gewag van een gezond investeringsklimaat.
De financiële troebelen beginnen in de Verenigde Staten stilaan te wegen op de investeringen in start-ups. Maar in België maken de venture capitalists (VC’s) nog steeds gewag van een gezond investeringsklimaat.
We vroegen de VC’s naar een stand van zaken op de Data News rondetafel over start-ups. “De VC-markt heeft nauwelijks of geen last van de crisis op de financiële markten”, zegt Alex Brabers, vice-president bij GIMV ICT. “De exitmarkt zit natuurlijk volledig dicht, maar de markt voor early stage kapitaal heeft nog geen problemen. Het is niet zoals in het jaar 2000, toen iedereen alle budgetten dichtgooide.” En ook met het aanbod aan jonge technologiebedrijfjes zit het nog steeds snor. “Enkele jaren geleden was het veel moeilijker om ondernemers te vinden”, meent Ivo Vandeweerd, spin-off manager bij SO Kwadraat en ceo bij start-up M4S. “Dat anti-technologiegevoel van na 2000 is nu wel achter de rug.”
Toch is het niet louter rozegeur en maneschijn in België. De VC’s hebben het over een schrijnend cultuurprobleem: de alomtegenwoordige bescheidenheid. Belgen bouwen vaak sterke technologie, maar krijgen die niet ‘gemarket’, laat staan verkocht. “Het profiel van productmarketeer is bij ons een knelpuntberoep”, luidt de vaststelling.
Lees de volledige discussie [in ons Dossier Start-ups].
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier