Belgische ‘ideeënbox’ Yambla schakelt versnelling hoger en haalt Coca-Cola binnen als klant
Yambla lanceert een nieuwe website en komt met apps voor mobiele toestellen. De jonge Vlaamse start-up kon met Coca-Cola Enterprises, Accenture en Ingenico ook al enkele mooie klanten aantrekken.
Gestart als een digitale ideeënbus voor de 21ste eeuw, is Yambla het voorbije jaar uitgegroeid tot een sociaal platform dat management, werknemers én klanten engageert en betrekt bij het innovatieproces van een bedrijf. Nu de markten agressiever worden en ondernemingen onder steeds grotere druk komen te staan om te vernieuwen, groeit alvast de interesse in ‘innovatie management tools’. Wat heeft Yambla voor op de anderen?
“Onze unique selling proposition is dat we de bedrijfscultuur proberen om te gooien door te focussen op het managen van communities en van mensen, eerder dan op de ideeën zelf”, vertelt oprichter en ceo Yoeri Roels van Yambla. “Innovatie is van iedereen, en als je zo veel mogelijk mensen betrekt bij het proces, ben je succesvoller en zijn je werknemers gemotiveerder.”
“Het gros van onze concurrenten verzamelt ideeën en plakt daar dan een rating op. Terwijl voor ons ook de executie van belang is”, klinkt het. “Yambla schenkt heel wat aandacht aan de vertaling van een idee naar een concreet voorstel. En aan hoe groot de bereidheid is om dat idee ten uitvoer te brengen.”
Volgens Roels is dat ook één van de voornaamste redenen waarom het wat stil was geworden rond zijn start-up. “We hebben tijd nodig gehad om na te gaan in welke mate we echt meetbare resultaten konden verkrijgen bij enkele van onze klanten. Nu we enkele succesvolle tests achter de rug hebben, is het moment aangebroken om een versnelling hoger te schakelen.”
Yambla komt deze week niet alleen met een nieuwe site en met apps voor mobiele toestellen, maar past ook zijn logo aan en pakt uit met een waslijst aan referenties. Met Coca-Cola Enterprises, Accenture en de Britse durfkapitalist Coller Capital kunnen Roels en co. al enkele mooie internationale namen voorleggen. Dichter bij huis zijn onder meer Ingenico, Eneco, Bull, Test Aankoop, CTG en Real Dolmen klant.
Bedrijven die Yambla gebruiken, betalen op basis van features, eerder dan voor het aantal gebruikers. “De prijs moet gebonden zijn aan de waarde”, klinkt het nog. “Tot de extra’s behoren bijvoorbeeld de integratie met de legacy-systemen van de klant, real-time analytics of de mogelijkheid om meerdere innovatieprocessen tegelijk te draaien.”
Eigen kapitaal
Momenteel werkt Yambla met 5 vaste mensen en een handvol freelancers. “We hebben ons georganiseerd op een manier dat we voorlopig geen extern kapitaal nodig hebben”, oppert Yoeri. “Durfkapitaal is vaak nodig om snel te kunnen groeien, en we zullen er ook wel mee geconfronteerd worden, maar als B2B-starter kan het ook op een andere manier als je de kosten in de gaten houdt.”
Hoeveel omzet Yambla draait wil de Oost-Vlaming niet kwijt, maar hij benadrukt wel dat zijn start-up winstgevend is. “Voor ons is het belangrijker om duurzaam te zijn dan om geld op te halen.” Desalniettemin wil Roels in de komende maanden wel degelijk investeren in nieuwe verkopers en ontwikkelaars, én in een permanente aanwezigheid in de VS. “Amerika staat sowieso op de roadmap en onze aanwezigheid daar is een absolute vereiste, maar de eerste prioriteit was en is het uitbouwen van een stabiele basis in België. Dat lijkt mooi te lukken.”
Waar Yoeri Yambla ziet binnen dit en vijf jaar? “Op middellange termijn willen we een leidende ‘disruption machine’ worden, waarbij onze oplossing bedrijven helpt om zich steeds opnieuw heruit te vinden door slim om te gaan met werknemers en klanten”, klinkt het ambitieus.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier