Boxes is adblockers te slim af

. © .

Wat doe je als je van publiciteit leeft, maar je gebruikers reclame uitschakelen met hun adblocker? Je vindt een nieuwe manier uit om die te omzeilen, en de bezoeker meteen advertenties op maat voor te schotelen. Heeft Promobutler met de feature Boxes het ei van Columbus gevonden?

Een stukje situering, want promobutler is geen supernieuwe start-up meer. Het bedrijf uit Houthalen presenteert al sinds 2008 online promotiefolders van retailers zo divers als Carrefour, Aldi en Hubo. Maandelijks vinden drie miljoen bezoekers op zoek naar de laagste prijzen de weg naar de website. “Zo zorgen we ervoor dat de geprinte folders een tweede, digitaal leven krijgen”, zegt CEO Mark Lens. “Nu willen we er meer en meer voor zorgen dat de consument ook relevante content te zien krijgt.”

In zo’n context voel je het natuurlijk als je gebruikers plots adblockers gebruiken, en advertenties hun doel zo volledig voorbij schieten. Promobutler legde zijn oor te luisteren bij zijn klanten, werkte een idee uit dat de in-house developers werkelijkheid maakten, en begin juli was Boxes geboren.

“Hoe het werkt? Precies zoals de naam doet vermoeden: als een vak dat over de folder wordt gelegd, en waarin je om het even wat van reclame kunt plaatsen, of het nu een afbeelding is, een youtubefilmpje of een andere video”, legt Team Leader Sales & Backoffice Patricia Verbovsek uit.

“Het is de bedoeling dat we de content in die Boxes ook gaan personaliseren”, klinkt het verder. “Door datacaptatie willen we een profiel van de klant opmaken, waardoor we hem enkel tonen wat hem kan interesseren. Iemand zonder tuin moeten we geen grasmaaiers tonen, maar misschien wel dingen die op een terras passen; dat idee. Voorlopig laten we het aan de klant zelf over om zijn interesses aan te geven, en natuurlijk hebben we ook een idee van wat hem boeit door de folders die hij gewoon is te zoeken.” Vult Lens aan.

We hebben algoritmes ontwikkeld en verfijnd om er voor te zorgen dat we kunnen voorspellen wat de consument morgen gaat kopen.

“Iedereen kent op dit moment dat vervelende fenomeen dat als je een reis naar Spanje hebt geboekt, je weken nadien nog geconfronteerd wordt met aanbiedingen in die richting. Dat mag niet gebeuren. We hebben algoritmes ontwikkeld en verfijnd om er voor te zorgen dat we kunnen voorspellen wat de consument morgen gaat kopen. Zo willen we zorgen voor hyper-relevantie.”

Een beetje zoals Google verdacht veel van ons weet, dus? “Klopt gedeeltelijk”, zegt Verbovsek, “al gaat het bij hen veel verder, en spitsen wij ons specifiek toe op koopvoorkeuren.” En werkt dat? Jazeker. “Vonden we het vroeger al succesvol als een campagne een click through rate van 1 procent haalde, dan merken we dat we met Boxes tot 25 procent doorklikkers krijgen. Dat is erg hoog.”

Sinds 2013 draaien we positieve cijfers

Financieel werkt Promobutler met een CPC-model, waarbij de adverteerder betaalt voor elke doorklikkende klant. Daarnaast wordt ook een vaste fee aangerekend. En de investeringen in de ontwikkelingen leveren op. “Sinds de start hebben we al zo’n 2.5 miljoen euro in het project geïnvesteerd”, zegt Lens, die als enige eigenaar van Promobutler is, “en sinds 2013 draaien we positieve cijfers. Sindsdien zit alles in stijgende lijn. Vorig jaar boekten we een winst na belastingen van 128.000 euro, de eerste zes maand van 2016 noteerden we een omzetstijging van 100 procent tegenover het volledige vorige jaar.”

Geen wonder dat de ambities hoog liggen bij Promobutler. Eerst wil het bedrijf zijn marktleiderschap in België nog versterken, door Boxes bij de al bestaande en nieuwe klanten te introduceren. “Daarna zijn er zeker plannen voor internationalisering naar de omliggende landen”, klinkt het. “Ons bereikplatform is opgezet als een whitelabelplatform, en willen we nu aanbieden aan twee doelgroepen. Ten eerste aan postbedelingsbedrijven die een eigen platform hebben dat niet performant genoeg is, of die een eigen platform willen opzetten. En daarnaast willen we merken van over de hele wereld aanspreken die hun handleidingen en zo voort ter beschikking willen stellen van consumenten en verdelers. Het is de bedoeling dat je die dan niet meer online moet gaan zoeken, maar via een bot in facebook messenger of whatsapp kunt opvragen en aangeleverd krijgt.”

Nieuw kapitaal is dus welkom? Lens bevestigt: “Om internationaal te kunnen scalen willen we binnenkort inderdaad bijkomende investeringen ophalen. We mikken op zo’n twee à drie miljoen euro, maar we kijken verder dan puur extra cash. We zoeken naar een partner die ons kan helpen met de internationalisering in het marktsegment waarin we actief zijn en daar de nodige expertise in heeft. Enkel zo kunnen we onze ambitie om de volgende vijf jaar minstens 35 à 50 procent per jaar te groeien waarmaken.”

Promobutler

Maatschappelijke zetel: Houthalen

Aantal vennoten: 1

Op zoek naar bijkomend kapitaal? Ja, op zoek naar twee à drie miljoen euro

Website:http://www.promobutler.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content