Carpooling 2.0

In 1999 hielp Gérald Claessens de start-up Publicityweb, gespecialiseerd in web referencing, uit de startblokken. Die wordt in 2005 overgenomen door de online reclameregie Hi-Media. In 2008 besluit Claessens het over een andere boeg te gooien en gaat hij samenwerken met de oprichters van Karzoo, een carpoolplatform opgericht door Luxemburgse grensarbeiders. Zijn expertise inzake referencing en e-marketing komen goed van pas bij de creatie van de nieuwe start-up. “De aanvankelijke bedoeling was met dit platform internationaal te gaan”, aldus Gérald Claessens, die uitlegt dat de site voornamelijk werd ontworpen in PHP/MySQL.

In 1999 hielp Gérald Claessens de start-up Publicityweb, gespecialiseerd in web referencing, uit de startblokken. Die wordt in 2005 overgenomen door de online reclameregie Hi-Media. In 2008 besluit Claessens het over een andere boeg te gooien en gaat hij samenwerken met de oprichters van Karzoo, een carpoolplatform opgericht door Luxemburgse grensarbeiders. Zijn expertise inzake referencing en e-marketing komen goed van pas bij de creatie van de nieuwe start-up. “De aanvankelijke bedoeling was met dit platform internationaal te gaan”, aldus Gérald Claessens, die uitlegt dat de site voornamelijk werd ontworpen in PHP/MySQL.

“Het platform werd van bij het begin meertalig en internationaal opgezet”, benadrukt Claessens. Dat had zo z’n voordelen. Karzoo ontpopte zich tot een website voor het aanbieden en zoeken van liftplaatsen, en bood tevens een sociaal netwerk en informatie aan (nieuws, evenementen, …). Naast gegevens over de gezochte of aangeboden ritten kunnen zowel bestuurders als passagiers persoonlijke criteria invoeren (bijv. niet-roker, muzikale voorkeuren, geslacht, …). Er is ook een evaluatiemogelijkheid naar het model van eBay voorzien (met criteria zoals gezelligheid, veiligheid en stiptheid). Het carpoolen kan participatief zijn (iedereen draagt bij tot de kosten) of alternerend (iedereen gebruikt op beurten zijn voertuig voor dezelfde, terugkerende trajecten). Karzoo telt momenteel 5.000 gebruikers, maar “in België is er een potentieel voor 100.000.”

Het businessmodel van Karzoo gaat uit van twee soorten inkomsten: B2C-inkomsten dankzij de reclame op de website (naast een betaalde mobiele Premium-applicatie om per sms op de hoogte te worden gehouden van carpoolvoorstellen) en in B2B-inkomsten. Het platform wordt als ‘wit product’ aangeboden aan ondernemingen die deze vorm van transport willen promoten onder hun werknemers. De European Investment Bank en Deloitte zijn de eerste referenties in Luxemburg.

De site is vandaag te raadplegen in Luxemburg, België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In vergelijking met de concurrentie (websites zoals 123envoiture.com of covoiturage.fr) beklemtoont Claessens troeven zoals het sociale netwerk en het gebruiksgemak, naast het meertalige en internationale aspect. Op termijn zou de site moeten evolueren naar mobiele toestellen, die via gps-, Bluetooth- en 3G-technologieën, om het even waar of wanneer informatie zullen kunnen raadplegen in real time. “We denken erover na, maar daar zal extern kapitaal voor nodig zijn”, aldus nog Claessens.

Naam: Karzoo, http://www.karzoo.euZetel: LuxemburgOprichting: 2008Aantal mensen: 4 (waarvan 2 voltijds)Investeringen en/of subsidies: eigen middelen (een paar duizend euro)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content