Cine Pedia wordt het sociale netwerk voor filmfans

Cine-pedia.com wordt in de markt gezet als een ‘participerende filmencyclopedie’. Een ambitieuze positionering als je weet dat de site momenteel slechts 1.300 filmfiches bevat.

Cine-pedia.com wordt in de markt gezet als een ‘participerende filmencyclopedie’. Een ambitieuze positionering als je weet dat de site momenteel slechts 1.300 filmfiches bevat. Medeoprichter Jean D’Alessandro geeft ook toe dat de term encyclopedie wat misleidend is.

“Wij zien onszelf eerder als een Facebook of een LinkedIn voor cinefielen dan als een Wikipedia”, klinkt het. “Maar als de site wil uitgroeien tot hét sociale netwerk voor filmliefhebbers, dan kan hij alle mogelijke content gebruiken.”

Om medewerkers aan te trekken werkt Cine Pedia met een puntensysteem: elke fiche (filmsynopsis, aantekening over een regisseur, enz.) geeft recht op een bepaald aantal punten, die op hun beurt omgezet kunnen worden in aankoopbons voor de winkel van Cine Pedia (een deeltje van de online winkel action-promotion.com).

“De naam van de medewerkers is gelinkt aan een persoonlijke fiche, met eventueel een linkje naar hun Facebook- of Twitter-account, of naar een professionele website. Wij hebben er geen probleem mee dat medewerkers zichzelf promoten. Als ze maar de passie voor film delen”, aldus Jean D’Alessandro.

De toegang is gratis voor alle bezoekers en medewerkers, CP verdient dus uitsluitend geld met reclame, rechtstreeks of via Google Adwords, en met een commissie op de verkoop van de winkel. Momenteel wordt daar van alles en nog wat verkocht, maar de bedoeling is om er steeds meer film-gebonden producten te verkopen.

De technologieleverancier van Cine Pedia is Web Solution Way, een webbureau dat zowat tien jaar geleden werd opgericht door Jean D’Alessandro en zijn vrouw Myriam Vanhaeren. “We wilden onze expertise inzake search engine optimisation (SEO) en web development tot haar recht laten komen, zeker in ‘responsive design’ en open source, m.b.v. een parallel project dat doet denken aan een sociaal netwerk. Onze passie voor film deed de rest.”

Meusinvest en Wallimage

Dit side project op eigen fondsen (ongeveer 100.000 euro) kreeg enkele maanden geleden een officiële stempel toen de investeringsfondsen Meusinvest en Wallimage ieder een participatie van 23% namen (elk ongeveer 20.000 euro) in de vennootschap VirtuOs SA, die voor de gelegenheid werd opgericht.

Volgens het businessplan van Cine Pedia, dat werd gevalideerd door de openbare steunstructuur CIDE-Socran in Luik, zou het bedrijf vanaf het voorjaar van 2015 rendabel worden. De site is beschikbaar in het Frans, Nederlands en Engels en rekent op virale marketing en het uitstekende onthaal bij de filmprofessionals om meer bekendheid te krijgen in België natuurlijk, maar ook in Frankrijk, Canada en Zwitserland.

Paspoort

Naam: Cine Pedia (VirtuOs SA),
Maatschappelijke zetel: Vinalmont (Huy)
Oprichtingsdatum: 2013
Personeel: 2 fulltime medewerkers
Kapitaal: ongeveer 100.000 euro eigen vermogen en ongeveer 40.000 euro via participaties van Meusinvest en Wallimage

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content