Cisco plant nieuwe editie van Britse start-up competitie
In maart start opnieuw ‘the British Innovation Gateway’ (BIG): een door Cisco aangestuurd programma voor start-ups mét steun van de Britse overheid.
In maart start opnieuw ‘the British Innovation Gateway’ (BIG): een door Cisco aangestuurd programma voor start-ups mét steun van de Britse overheid. Cisco met de C van ‘corporate’? Dat is dan toch wat een misvatting. In Londen bijvoorbeeld is de netwerkgigant een van de oprichters van Tech City: de buurt in Inner East London die het bruisend centrum van de digitale economie in het Verenigd Koninkrijk wil zijn.
“Start-ups ondersteunen is bijzonder belangrijk voor ons”, zei Ian Foddering, de cto van Cisco UK nog ter gelegenheid van de Cisco Live gebruikersconferentie in Londen.
“We doen dat bijvoorbeeld door onderzoek te steunen maar ook via wat wij ‘national virtual incubators’ noemen. Zo’n NVI is een technologienetwerk dat entrepreneurship moet stimuleren door verschillende sites met één it-infrastructuur te verbinden. Het gaat dan om netwerken die onder meer onderzoekscentra, universiteiten en wetenschapsparken verbinden”, legt Foddering uit.
Winnares BIG Awards
Een ander initiatief was vorig jaar de ‘British Innovation Gateway’ (BIG) Awards: een competitie voor start-ups en een bijbehorend programma met aandacht voor mentoring en opleiding én toegang tot expertise van Cisco om nieuwe technologie te ontwikkelen, testen en bijvoorbeeld pilootprojecten op te zetten.
Winnaar werd uiteindelijk Snap Fashion, een start-up die we in januari vorig jaar naar aanleiding van een bezoek aan Tech City nog aanstipten als een opstartbedrijf om in het oog te houden.
Oprichter Jenny Griffiths wil met Snap Fashion het online shoppen naar kledij meer ‘sociaal’ maken. Bedoeling is dat je kledingstukken kan zoeken op basis van een foto: hetzij via een link naar een bestaande foto, hetzij door zelf een foto te maken. Snapfashion gaat dan op zoek naar kledingstukken die hier zoveel mogelijk op lijken en die je via de partnerende webshops kan kopen.
“Met succes, want ze wist ondertussen al meer dan 110 retailers op te tekenen”, weet Phil Smith, ceo van Cisco UK. Al is er ook een keerzijde.
“Om verder door te blijven groeien, kijkt ze nu meer en meer naar het buitenland, en dan vooral naar de Verenigde Staten. Om nieuwe grote retailers toe te voegen, wil ze nu liever naar daar verhuizen. Begrijpelijk, maar ergens toch jammer voor onze lokale start-up scene”, aldus Smith.
What’s in it for Cisco?
Maar wat hoopt Cisco dan concreet uit die start-up scene te halen? “In ieder geval niét het ‘intellectual property'”, klinkt het categoriek uit de mond van Smith.
“Het ip blijft bij de persoon die met het idee gestart is, Cisco gaat dat ook niet overkopen. Het is ons eerder om de innovatie te doen. Om nu nog eens op Snap Fashion terug te komen. Het idee van een ‘visual search’ kan je op eender welke sector gaan toepassen, het potentieel is enorm. En dus brengen wij Jenny Griffiths nu ook in contact met sommige van onze retailklanten met de bedoeling om samen meerwaarde te creëeren. Een echte win-win moet mogelijk zijn”, aldus de ceo van Cisco UK.
Nieuwe editie op komst
Ook dit jaar vindt het BIG-programma plaats. In maart moet een en ander concrete vorm krijgen. Start-ups zullen net als vorig jaar rond thema’s moeten werken als big data, mobility, the internet of things, future cities en collaboration. Thema’s die uiteraard niet toevallig in lijn liggen met het dna van Cisco…
Dit jaar wil Cisco overigens nog meer eigen klanten betrekken in het programma en ook een ‘in-house’ mentoring-programma opzetten. Of hoe de ‘corporate’ wereld toch kan netwerken met start-ups en beginnende entrepreneurs?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier