CityPlug: De stadsgids 2.0

Frédéric Monet kent het internet, en hij kent het al lang: hij zat al in websites vanaf het prille begin van het internet, midden de jaren 90. Hij creëerde het B-GSM-portaal (alle gsm-tarieven op een rijtje) vóór de zeepbel uiteenspatte, richtte zich vervolgens op de media en werkte daarna 5 jaar als consultant documentbeheer bij Xerox.

Frédéric Monet kent het internet, en hij kent het al lang: hij zat al in websites vanaf het prille begin van het internet, midden de jaren 90. Hij creëerde het B-GSM-portaal (alle gsm-tarieven op een rijtje) vóór de zeepbel uiteenspatte, richtte zich vervolgens op de media en werkte daarna 5 jaar als consultant documentbeheer bij Xerox.

Beroepshalve doorkruiste hij geregeld het land en dat bracht hem op het idee van een stadsgids, maar dan géén papieren versie en evenmin een statische versie op het internet. “Wij gingen uit van een dubbele vaststelling. Mensen die in een stad wonen, zoeken altijd weer dezelfde plaatsen op, de plekjes die ze kennen. Terwijl er zoveel moois te ontdekken valt… En daarnaast zijn buurtwinkels te weinig aanwezig op het internet.”

Vandaar dat CityPlug stadsgidsen aanbiedt (momenteel 11 steden) die veel aandacht schenken aan restaurants, uitgaansbuurten en winkels met verzorgingsproducten. Vrouwen vormen immers het gros van de sitebezoekers. “In deze interactieve gidsen mogen surfers hun commentaar en hun mening posten. De site is dan ook sterk Web 2.0-georiënteerd”, aldus Frédéric Monet.

Zijn site noteert nu ongeveer 5.000 unieke bezoekers per dag (CIM-cijfers), met een groei van 30 procent per maand. Momenteel komen elf steden aan bod (met Waterloo als recentste), maar “we denken aan een uitbreiding naar steden in onze buurlanden.”

Gezien de vrij beperkte startinvestering hoopt het bedrijf tegen uiterlijk eind 2009 een financieel evenwicht te bereiken. “Het project heeft nog veel groeipotentieel “, meent Frédéric Monet die herhaalt dat zowel het verkeer als het aantal gebruikers nog altijd blijft toenemen.

Op technisch vlak verwacht hij in de nabije toekomst nog diverse verbeteringen, zoals de mogelijkheid om de site te raadplegen via de iPhone (al zou de pc de bevoorrechte toegang moeten blijven), optimalisering van de zoekmotor, verbetering van het gebruikscomfort. Er wordt ook gespeeld met het idee om handelaars de kans te geven zich commercieel te presenteren op de site.

Frédéric Monet is niet bang voor ‘sitevervuiling’ door al die commerciële boodschappen. “Het grote aantal gebruikers is een waarborg voor objectiviteit. Al waar het maar omdat de gebruikers het echt leuk vinden om hun stad te laten ontdekken.”

Naam: CityPlug, [www.cityplug.be]Hoofdkantoor: Watermaal-BosvoordeOprichting: 2008Personeel: 2 personenInvesteringen en/of subsidies:- Eigen middelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content