Clarity Innovation verhoogt de slaagkans van telecomprojecten
Clarity Innovation geeft advies op managementniveau – denk aan een bedrijf dat een acquisitie plant en wil inschatten wat de impact zal zijn, en hoe het bedrijf zich precies moet positioneren.
Met 18 jaar ervaring in telecom kan je bezwaarlijk stellen dat Ivan Vandenbrande een sprong in het duister waagt met zijn start-up Clarity Innovation.
De ondernemer begon zijn carrière bij Cisco waar hij verantwoordelijk was voor grote enterprise-klanten. Nadien trok hij naar Lucent met Belgacom als klant. Lucent ging op in Alcatel-Lucent waar Vandenbrande nog 6 jaar bleef vooraleer naar Orange Business Services te trekken als global account director voor 3M.
“Wat ik gemerkt heb, is dat er door het enorme aanbod aan diensten een ‘gap’ ontstaan is. Ik zie een grote leemte tussen het aanbod van de operatoren en wat grote multinationals nu precies willen doen”, zegt Vandenbrande die zijn start-up pal in die leemte positioneert.
“Consultancy dus, die we in drie delen opsplitsen”, aldus Vandenbrande. Om te beginnen geeft Clarity Innovation advies op managementniveau – denk dan een bedrijf dat op middellange termijn een acquisitie plant en wil inschatten wat de impact zal zijn, en hoe het bedrijf zich precies moet positioneren.
“Customer management dus. Je mag gerust stellen dat we hier in concurrentie treden met zowel de Accentures van deze wereld als de onafhankelijke bureau’s. Al is onze marktaanpak lichtjes anders.”
Een tweede luik draait rond strategie en innovatie: advies aan organisaties rond bijvoorbeeld de aankoop van nieuwe technologie. “Ik heb het vroeger zo vaak gezien: rfp’s die uitgestuurd worden, en waarbij de omschrijving van requirements zo vaag is. De respons wordt dan ruim en breed zodat de klant maar moeilijk kan kiezen. Wij willen meedenken met de klant vooraleer hij naar buiten gaat met een rfp.”
Tot slot kan Clarity Innovation ook het procurement-gedeelte begeleiden. “In grote bedrijven gebeurt het zo vaak dat de cio weinig invloed heeft op het aankoopdepartement. Dus willen wij hen bijstaan om duidelijkheid en klaarheid te brengen rond de aankoop en pricing.”
Einddoel van de start-up? “Meer slaagkans bieden voor projecten, end-to-end, daar gaan we voor”, besluit de enthousiaste oprichter die verduidelijkt dat hij vooral bij grote ondernemingen wil aankloppen.
“De complexiteit is de parameter. Hoe complexer een organisatie, hoe meer interesse we er in hebben.” Tegen eind volgend jaar wil de ondernemer met 5 mensen werken. De bedoeling is ook om met een medevennoot verder te gaan.
Paspoort
Naam: Clarity Innovation, www.clarity-innovation.com Opgericht in: juli 2013
Zetel: Antwerpen
Personeel: 2
Financiering: eigen middelen, zoekt extra financiering
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier