De Efoodbox houdt uw bestelling koel tot aan uw deur

© Efoodbox

Nu e-commerce almaar aan belang wint, en ook voedsel aan de deur wordt geleverd, wordt temperatuur plots een issue. Om te zorgen dat die steak of die yoghurt werkelijk goed gekoeld wordt vervoerd heb je monitoring nodig. En die levert de Efoodbox.

We doen het vaker en vaker: toch maar ons eten online bestellen en dan thuis laten leveren. Als het niet de hele supermarktzwik voor de komende week is, dan is het wel een kant-en-klaarbox die je maar in elkaar te koken hebt. Voor leveranciers zorgt het wel voor kopzorgen. Hoe zorg je immers dat de yoghurt, of die lekkere malse chateaubriand nog even vers zijn aan het eindpunt als toen ze ingepakt werden? In dat gat springt de start-up Efoodconsult met zijn Efoodbox.

“Het principe is even eenvoudig als uniek”, klinkt het bij Peter Somers, mede-aandeelhouder die ook eigenaar is van SprintPack: “met de efoodbox heeft Efoodconsult een product ontwikkeld dat een constante temperatuur kan behouden en dat via monitoring ook voortdurend in de gaten houdt. Het bestaat uit een soort, zij het iets grotere en professionele koelbox die zijn temperatuur tot 36 uur lang kan behouden. Koelen doen we net als een toerist met koelelementen, maar ook die zijn van een ander formaat.”

Het belangrijkste element is echter de meettechnologie van de Efoodbox, en die bestaat uit een RFID-sensor die om het kwartier de temperatuur meet en opslaat, via antennes wordt alles doorgestuurdnaar de cloud, waar software via API beschikbaar is om alles te controleren. De zending zelf wordt dan weer getraceerd en geïdentificeerd via een RFID-chip.

De commercialisering van het product is nog maar net van start gegaan, maar het loopt hard van stapel, vertelt Somers. “De eerste batch van duizend koelboxen is geproduceerd en bijna volledig verhuurd aan de eerste klanten. Het eerste bedrijf dat met ons in zee gaat is deeleenkoe.be die onze oplossing verkozen om hun rundsvlees zo vers als kan bij de klant te brengen. Daarnaast werken we ook samen met last mile logisticsbedrijf Dynalogic die onze Efoodbox aan hun klanten aanraden voor koel vervoer.”

Alles samen hebben founders en zaakvoerders Jos Miermans en Marnix Van Bockhaven er samen met Somers, die later in het bedrijf stapte, enkele honderdduizenden euro’s in geïnvesteerd. “Dat moet nu voorlopig volstaan om verdere stappen te zetten”, zegt Somers. “Nu is het zaak nieuwe klanten te werven om een tweede batch boxen verhuurt te krijgen, door ons netwerk aan te spreken, beurzen af te lopen en dan langzamerhand hopelijk ook word-of-mouth. En daarbij kijken we wereldwijd: de box is zo geconcipieerd dat ze overal kan gebruikt worden. Ook voor de Amerikaanse markt, waar we al voorzichtige eerste contacten hebben, is ze klaar. Ik sluit dus niet uit, als alles snel gaat, dat we toch nieuw kapitaal moeten zoeken om sneller te groeien, maar vooralsnog is daar nog geen sprake van.”

Efoodconsult

Maatschappelijke zetel: Bertem

Aantal vennoten: 3

Op zoek naar bijkomend kapitaal? Voorlopig niet

website:www.efoodconsult.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content