De tien van Telenet Idealabs
De Antwerpse accelerator Telenet Idealabs ondersteunt 10 nieuwe projecten die willen uitgroeien tot levensvatbare start-up. De kandidaten werden weerhouden uit een groep van 450.
De Antwerpse accelerator Telenet Idealabs ondersteunt 10 nieuwe projecten die willen uitgroeien tot levensvatbare start-up. De kandidaten werden weerhouden uit een groep van 450.
Idealabs steekt voor de derde keer de hand uit naar de Antwerpse start-up community, en schakelt dankzij de steun van Telenet meteen een versnelling hoger.
Uit een totaal van 450 (internationale) projecten werden tien kandidaten weerhouden voor een intensief acceleratieprogramma van 4 tot maximaal acht maanden.
De kandidaten krijgen een financiële injectie van 25.000 euro tijdens de eerste vier maanden, waarvoor ze geen equity in ruil geven. De vijf ‘gelukkigen’ die door de jury het best beoordeeld worden en ook voor de laatste vier maanden in aanmerking komen , maken kans op een extra lening van 50.000 euro die converteert naar gelang de waardering van een eventuele externe investeerder.
Tijdens de eerste maand van het acceleratieparcours (dat aftrapt op 29 september) wordt er gefocust op het verfijnen van het concept, en aan het toetsen bij het doelpubliek. In maand 2 en maand 3 wordt het product op punt gesteld, en tijdens de laatste maand wordt er gefocust op het in de markt zetten, op sales en op marketing.
Ongeveer 80 mentors zullen de starters begeleiden in hun queeste naar een levensvatbare start-up. Telenet Idealabs biedt uiteraard ook de werkruimte aan, net als verdere professionele ondersteuning.
Hieronder stellen we de tien kandidaten kort aan u voor.
– On Air: wil videobeelden van smartphonegebruikers combineren in een livestream. Zo kunnen geïnteresseerden live alle interessante events volgen die ergens in de wereld plaatsvinden.
– Campr: is een Airbnb voor mensen die graag camperen. De app brengt kampeerders in contact met particulieren die hun tuin of hun domein willen opstellen voor derden.
– Geckometrics: vergeet Google Street View met zijn verouderde beelden, de jongens van Geckometrics willen zelf ontworpen camera’s monteren op de wagens van partners, om zo recente en up-to-date straatpanorama’s te kunnen leveren aan geïnteresseerde partijen.
– Scriptbook: meer dan drie kwart van alle films is verlieslatend. Scriptbook oppert dat het de succesratio gaat kunnen voorspellen met de hulp van een speciaal algoritme, big data en datamining van sectorkennis.
– Apprentus: is een internetplatform dat privéleraars koppelt aan geïnteresseerde studenten. Uiteraard is er een sociaal luikje voorzien waarbij de leraars gequoteerd worden. Intussen zouden al 5.000 leraars ingetekend hebben.
– Hoplr: is een ‘lokaal’ sociaal netwerk, waarop buurtbewoners en handelaars interessante lokale informatie kunnen delen. Geïnteresseerde middenstanders kunnen voor een prijsje ook beacon-technologie inschakelen om buurtbewoners op de hoogte te houden.
– Intuo: kan nog het best omschreven worden als een modern soort van handleiding voor saas-bedrijven en machinebouwers. Zelf spreekt het team van ‘preventieve costumer support’ voor de B2B-markt.
– Dot: is een variant op Twitter die in plaats van tijd locatie neemt als voornaamste differentiator. “Beethoven was born here”, of “coffeeshop on the first floor” werden als voorbeelden bovengehaald.
– Salesflare: identificeert leads uit de marketingkanalen van een bedrijf, zoals de e-mail nieuwsbrief, de website of de pagina op sociale media, “zo kunnen verkopers ‘intelligentere’ gesprekken aanknopen met potentiële klanten, en weten ze beter waarin die mensen geïnteresseerd zijn.”
– Pith.li: is de gele markeerstift voor het digitale tijdperk. Dit platform wil het delen van interessante internetcontent comfortabeler. Met behulp van markeringen en annotaties kan je immers meteen de relevante dingen uit een tekst tevoorschijn toveren. Pith.li werkt met kanalen volgens onderwerp, waar gelijkgestemden naar hartenlust kunnen discussiëren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier