Djengo haalt 500.000 euro op

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Djengo is een Belgisch sociaal netwerk dat de mobiliteit wil bevorderen.

De Belgische start-up Djengo heeft 500.000 euro opgehaald bij Belgische en Amerikaanse investeerders. Djengo is een sociaal netwerk dat de mobiliteit op korte en middellange afstanden wil bevorderen. Wie er juist geïnvesteerd heeft, wil oprichtster Anissia Tcherniaeff van Djengo (nog) niet kwijt. Het enige dat de zaakvoerder kan zeggen is dat het om vier verschillende partijen gaat. Daar zit 1 grote Belgische investeerder tussen, en vier kleinere partners, waaronder 1 Amerikaanse.

Overigens blijft Tcherniaeff erg ambitieus. Zo kijkt ze al uit naar een tweede ronde, die binnen dit en 18 maanden nog eens 5 miljoen euro extra in het laadje zou moeten brengen. Die tweede kapitaalronde zou nodig zijn om internationaal te kunnen gaan met Djengo. Een uitrol in Zweden staat al in de stijgers, en ook aan Tsjechië wordt gedacht.

Het principe achter Djengo is eenvoudig. Gebruikers stippen aan of ze chauffeur zijn of passagier, geven een bestemming op, en de applicatie linkt hen à la Doodle aan beschikbare bestuurders of aan reizigers die op zoek zijn naar een lift. Via het platform kan er dan een afspraak worden vastgelegd en een bijdrage tot de reiskosten worden betaald. Hoe meer kilometers, hoe goedkoper de rit.

Djengo verdient zelf niets aan de transacties, en speelt enkel de rol van facilitator. Hoe de start-up dan wel geld wil verdienen? “Bedrijven kunnen op ons platform een eigen pagina aanmaken”, aldus Tcherniaeff, “en uit een onderzoek blijkt dat ze daar best toe bereid zijn, als daarmee de mobiliteit onder hun werknemers verbeterd wordt.”

IBA Geïnteresseerde ondernemingen hoeven enkel een ‘groep’ te creëren waarop alle werknemers komen te staan. Op de gedeelde agenda kunnen geïnteresseerden dan aangeven wanneer ze zich naar waar verplaatsen, waarop eventuele passagiers vervolgers intekenen. Tot de ‘betalende’ doelgroep behoren naast ondernemingen ook organisatoren van events, universiteiten en sportclubs.

Volgens de initiatiefnemers is er trouwens al concrete interesse van enkele ‘vette vissen’. “Onder meer Bpost, Accenture, GSK en Delhaize hebben al laten verstaan dat ze met Djengo willen werken”, aldus nog Tcherniaeff, “en met de IBA Group, Pfizer en Shanks hebben we al enkele grote klanten in de portfolio.”

Voorlopig ligt de focus bij Djengo nog op het ‘gratis’ b2c-platform, en hopen de ondernemers sponsors te kunnen aantrekken om uit de kosten te geraken. Wat het platform onderscheidt van populaire concurrenten als het Franse Covoiturage.fr, is de vlotte integratie in sociale netwerken, en het spelelement, dat werd ‘geleend’ bij Foursquare.

“Gebruikers moeten chauffeurs evalueren met behulp van badges. Er zijn positieve badges, zoals ‘altijd op tijd’ of ‘grappige kerel’, maar ook negatieve zoals ‘geannuleerd’ of ‘onaangenaam’.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content