Donna: alweer Gents AI-bedrijf dat geld ophaalt
Donna, een AI-assistent voor sales, haalt 1,5 miljoen euro op bij een groep investeerders uit Europa en de Verenigde Staten.
Het Gentse ecosysteem rond startups en scale-ups is duidelijk in volle bloei. Voegt zich vandaag in het rijtje van opstartbedrijven dat kapitaal ophaalt: Donna, eind vorig jaar opgericht onder de naam Dealside. Donna is een AI-assistent die sales professionals op de baan bijstaat. Het doel? Hen zo helpen om zich volledig te kunnen focussen op hun kerntaak: verkopen dus. In totaal haalt Donna nu in een pre-seed financieringsronde 1,5 miljoen euro op bij investeerders uit de Verenigde Staten (Everywhere Ventures) en Europa (Fortino, Syndicate One, WeLoveFounders). De ronde werd geleid door Pitchdrive en is aangevuld met een indrukwekkende reeks angel investors uit andere startups en scale-ups waaronder Jorn Vanysacker (Henchman, Intuo), Felix Van de Maele (Collibra), Anthony De Clerck (Dovesco), Ewout Meyns (Piesync) en Jeroen De Wit (Teamleader).
Donna wordt geleid door Nicolas Christiaen en Jonas Deprez, twee ervaren ondernemers die elkaar ontmoet hebben in dat Gentse ecosysteem. Nicolas Christiaen richtte eerder de financiële technologie-onderneming Cashforce op, die hij in 2022 verkocht aan het Duitse betaalplatform TIS. Jonas richtte op zijn beurt het retail databedrijf Daltix op dat in 2023 is overgenomen door Colruyt Group. Donna werd mee opgericht door Xander Berkein (CTO), Lander T’Kindt (CPO) en de startup studio StarApps waaruit startups als Realo en Bizzy zijn gegroeid. T’Kindt werkte eerder ook zelf bij StarApps, terwijl Berkein Team Lead binnen de Gentse technologieparel Deliverect was. Met het extra kapitaal wil Donna in eerste instantie extra talent aantrekken om vervolgens de uitrol in de EU én de VS te versnellen.
Ondersteuning voor sales professionals op de baan
Goeie verkopers zijn vooral veel op de baan, en daar speelt Donna op in. Donna belt hen daarom na hun salesgesprek op om hen via een slim telefoongesprek te assisteren bij de accurate verwerking van de gegevens in hun CRM-systeem. ‘De verwerking kost anders gemiddeld 20 minuten per meeting. Dat loopt op bij sales die 5 tot 10 prospectie- of klantbezoeken per dag doen’, zegt Jonas Deprez, co-CEO en medeoprichter van Donna. Via het telefoongesprek wordt alle juiste informatie verwerkt en opgeslagen in de achterliggende CRM-software – onder meer Salesforce en HubSpot worden ondersteund – waarna nog een e-mail klaargezet wordt om nadien verder op te volgen. Minder administratieve rompslomp dus, waardoor er meer tijd vrij is om te verkopen.
De startup telt ondertussen naar eigen zeggen 200 actieve gebruikers, verspreid over de voedingsindustrie, de zakelijke dienstverlening, de vastgoed- en bouwsector en enkele groeikapitaalfondsen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier