Duitse ‘company builder’ Rocket Internet investeert in Brusselse start-up Take Eat Easy
De Brusselse start-up Take Eat Easy haalt 6 miljoen euro groeikapitaal op bij Rocket Internet, DN Capital en Piton Capital. Take Eat Easy levert maaltijden aan huis, en mikt na Brussel en Parijs op grootsteden als Berlijn, Madrid en Londen.
Take Eat Easy zag in december 2013 het levenslicht in de schoot van de Nest’Up accelerator in Louvain La Neuve. Het bedrijfje heeft een webplatform gebouwd dat horeca-uitbaters en klanten met elkaar in contact brengt, en via hetwelk maaltijden kunnen besteld worden bij restaurants in een straal van 3 kilometer.
Gebruikers hoeven enkel hun adres in te geven, een tijdstip te kiezen waarop de maaltijd moet worden afgeleverd, en de app schotelt meteen een uitgebreid aanbod voor. Restaurants betalen een commissie van 12 procent per bestelling die ze binnenkrijgen langs het platform.
“Maaltijden aan huis zijn natuurlijk geen substituut voor een etentje op restaurant, maar we geven onze klanten wel toegang tot hun favoriete maaltijden op momenten dat ze te weinig tijd of geen zin hebben om nog de deur uit te gaan”, verduidelijkt medeoprichter en ceo Adrien Roose.
Dat de levering van maaltijden aan huis een belangrijke markt aan het worden is, mag blijken uit de forse investering van 6 miljoen euro door het Duitse Rocket Internet (het bedrijf achter onder meer Zalando) en de Angelsaksische durfkapitaalfondsen Piton Capital (BetFair, DaWanda, …) en DN Capital (Shazam, Apsmart, ….).
Rocket Internet stort zich sinds kort ook volop op voeding. Het bedrijf, dat gewaardeerd wordt op 6,2 miljard euro, is er van overtuigd dat er een gigantisch potentieel zit in online boodschappen en bliksemsnelle aan-huis leveringen van maaltijden.
Onlangs nog kondigde de ‘company builder’ nog voor honderden miljoenen aan investeringen aan in die sector. De Duitsers kochten zich binnen bij o.a. HelloFresh (dat zijn maaltijdboxen ook in ons land levert), Delivery Hero (take-away in 24 landen), Pizzabo (Italië), La Nevera Roja (Spanje), Foodpanda (Maleisië), Just Eat (India) en nu dus ook bij de Belgen van Take Eat Easy.
Met andere woorden opereren de Brusselaars in een erg concurrentiële markt, waarin verschillende spelers proberen om snel marktaandeel te veroveren en om hun naambekendheid te vergroten. Het grote verschil met bedrijven als Takeaway.com (o.a. Pizza.be) is dat start-ups zoals Take Eat Easy de aan huis leveringen ook toegankelijk maken voor restaurants die géén eigen leveringsdienst hebben. De nieuwste generatie maaltijdleveranciers werkt met eigen koeriers, en rekent de leveringskosten door aan de klant.
Take Eat Easy opende in oktober 2014 een vestiging in Parijs en telt momenteel bijna 250 partnerrestaurants in België en Frankrijk. In mei 2013 haalde de starter al eens 200.000 euro op bij enkele business angels, maar dankzij de mooie A-ronde van 6 miljoen euro kan er ook snel naar andere Europese steden worden gekeken. Op het programma staan alvast Londen, Berlijn (uiteraard), en ook Madrid.
Momenteel is de Take Eat Easy-toepassing beschikbaar als webtoepassing en als iOS-app. De Android-versie wordt binnen enkele weken verwacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier