Duval Union uit de startblokken

© web
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Duval Union, het vorig jaar aangekondigde ‘samenwerkingsverband’ tussen tech start-ups en marketingbedrijven, schiet uit de startblokken. De coöperatieve vennootschap kon met Marc Bresseel (ex-Microsoft) en Klaus Lommatzsch (ex-Duval Guillaume) nog twee toppers uit de reclamewereld aantrekken.

Met Duval Union begeven André Duval, Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel zich op de kruising tussen reclame en technologie, op het snijvlak tussen marketing en digitale media. Ad-tech is een jonge niche die inspeelt op de wisselwerking die er mogelijk is tussen merk en consument.

Heel wat bedrijfjes zijn met deelaspecten bezig. Ze werken rond het analyseren van data, rond monitoring, rond services of rond content, met als enige link dat ze merken en consumenten dichter bij elkaar brengen (denk aan Sparkcentral of aan Engagor, nvdr.).

Duval Union heeft geen duidelijk gestructureerd model. Het is geen investeringsvehikel, noch een nieuw reclamebureau of een incubator, maar eerder een soort samenwerkingsverband waarin bedrijfjes zoals hierboven geschetst met elkaar samenwerken, en elkaar op die manier versterken.

De vennootschap neemt daarbij de rol op van bruggenbouwer. “Ik zie ons als een schakel tussen de marketingindustrie en de ad tech-wereld”, legt initiatiefnemer en reclamegoeroe André Duval uit. “Bovendien wil ik er ook de financiële spelers bij betrekken. Die hebben al interesse getoond, maar er is nog wat terughoudendheid omwille van de risicos bij investeringen in starters.”

“Alleszins willen we met het collectief meer zijn dan een oppervlakkig laagje vernis”, vult Klaus Lommatzsch aan, die samen met voormalig ‘Microsoft Advertising’-directeur Marc Bresseel het management vervoegde. “Zo gaan we bedrijven helpen om de categorie waarin ze actief zijn fundamenteel te vernieuwen, en hen zo minder gevoelig te maken voor disruptieve innovaties. Als de Brusselse taxisector zelf innovatiever was geweest, had een initiatief als Uber wellicht nooit voet aan de grond gekregen.”

“Grote merken moeten zich wat meer gedragen als een wendbare start-up, en start-ups moeten zich de context van de problematiek van grote merken eigen maken”, knikt Marc Bresseel. “Techies zijn de nieuwe creatieven, maar hebben vaak niet de ervaring die wij hebben met merken en branding. Door de juiste coaching kunnen ze hun technische ontwikkelingen beter afstemmen op de noden van een brand, en zich sneller ontwikkelen.”

Participaties

Het kapitaal van de coöperatieve vennootschap bedraagt 535.000 euro en kan uiteraard geïnvesteerd worden in kleinere tickets (5 tot 10 procent). Duval Union geeft zelf aan geen grote investeringen te willen doen.

“Bedoeling is om kleine participaties te nemen in de best of class, of ze nu met data-analyse bezig zijn, met sociale media of met marketingresearch”, aldus Duval. “Zie het als ‘smart money’. Je moet de potentiële Zuckerbergs in hun eer laten, maar je moet ze ook coachen.”

“Ik eis ook dat de bedrijfjes uit ons netwerk zelf participaties nemen in het collectief. Zodat ze het ecosysteem mee helpen uitbouwen en hun samenwerking bestendigen, in plaats van klanten per se de eigen oplossing te willen opdringen. Als je een hamer bent, ziet elk probleem er uit als een nagel. Duval Union is een gereedschapskist: wij gaan kijken wat een merk écht nodig heeft.”

Intussen zijn er al een tiental ondernemingen in het netwerk gestapt. Onder de leden bevinden zich service-bedrijven als Duval Branding en The Parking Lot, en starters als True North, Sparkcentral, Forum Group, Argus Labs, Wigoh, Crossdrive, Octopin en Box 3.

Start-up mondays

Met behulp van de organisatie van wekelijkse start-up mondays, waarbij starters hun plannen komen voorstellen aan een jury, wil Duval Union de vinger aan de pols houden van wat er beweegt in de Belgische start-upscene.

Het collectief gaat zich vestigen in het Groen Kwartier in Antwerpen, het vroegere militaire hospitaal dat de voorbije jaren een nieuwe bestemming kreeg als woon- en kantoorbuurt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content