Een frisse wind door it-consulting dankzij Eura Nova

“We willen de McKinsey van de technologie zijn”. Deze uitspraak vat vrij goed de ambities samen van Eura Nova, een jong it-consultingbedrijf dat in september zijn 5-jarige bestaan viert.

“We willen de McKinsey van de technologie zijn”. Deze uitspraak vat -zonder valse bescheidenheid- vrij goed de ambities samen van Eura Nova, een jong it-consultingbedrijf dat in september zijn 5-jarige bestaan viert.

Eura Nova werd opgericht door twee mensen die teleurgesteld waren in de klassieke consultancybureaus. De Fransman Hervé Bath en de Belg Eric Delacroix leerden elkaar kennen bij Alten (het vroegere Axen), en wilden komaf maken met ten minste twee trends in het consultancywereldje.

Een eerste trend was bodyshopping, dat tot gevolg heeft dat een it-consultant op een huurling lijkt, die in 30 procent van de gevallen uit het bedrijf stapt (het personeelsverloop is groot, met andere woorden). Ten tweede de zogezegde onafhankelijkheid van consultants-integratoren, die in feite gebonden zijn aan de technologieplatformen van IBM, SAP en Microsoft.

“In een it-consultingbureau reikt de expertise zelden verder dan de som van de cv’s van de consultants. Ze willen uitdagingen en afwisseling, maar hun commerciële verantwoordelijke heeft er geen enkel belang bij om hen weg te halen bij een tevreden klant. Dit zorgt voor frustratie en uiteindelijk stappen de mensen op. Van meet af aan wilden we mikken op het intern delen van kennis om de ‘turnover’ te doen dalen”, legt Hervé Bath uit.

En die aanpak heeft succes, want de vennootschap telt 34 medewerkers (waarvan 7 freelancers) en moest slechts 10 procent van haar mensen laten gaan, “vooral om familiale redenen.” De start-up heeft nagenoeg enkel (burgerlijke) ingenieurs in dienst, waarvan ongeveer een derde Fransen en enkele Tunesiërs.

Eura Nova maakt gretig gebruik van deze overvloed aan grijze cellen om zich te onderscheiden op een ander vlak, namelijk onderzoek en innovatie.

“Onze missie is om bedrijven te helpen bij hun innovatie-inspanningen, niet door kant-en-klare oplossingen op te dringen, maar door samen een proof of concept uit te werken die we nadien uitvoeren. Onze klanten moeten kunnen ‘dromen’ en ‘out of the box’ kunnen denken.”

Naast zijn consulting activiteiten, vooral bij grote farmaceutische bedrijven, banken en energiemaatschappijen, begeleidt Eura Nova ook een aantal start-ups. Zo is er bijvoorbeeld CluePoints, een ambitieuze onderneming voor de monitoring en opsporing van fraude in het kader van klinische studies die werd opgericht in de schoot van GSK.

“We hebben geen favoriete sector, dat stemt te veel overeen met het ‘business units’-model van de klassieke consultants. Onze hele aanpak vertrekt van engineering en creativiteit”, benadrukt Hervé Bath.

Na de grote investeringen in R&D vindt Eura Nova dat het tijd is om zijn naamsbekendheid te vergroten met behulp van marketing en communicatie. Het doel is om tot 200 werknemers te komen in 2020, goed voor een omzet van 20 miljoen euro.

Paspoort

Naam: Eura Nova (euranova.eu)
Maatschappelijke zetel: Mont-Saint-Guibert (AxisParc)
Oprichtingsdatum: september 2008
Personeel: 34 (25 werknemers, 7 freelancers, 2 oprichters)
Omzet: 2,7 miljoen euro (2012)
Kapitaal: startkapitaal van 400.000 euro, waarvan 49% door Investsud. Deel overgenomen door de oprichters in 2011.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content