Eén ict-bedrijf onder de finalisten van RTBF Starter!
Net zoals de VRT met Topstarter een reality tv-show uitzendt die in het teken staat van het ondernemerschap, heeft de RTBF al voor het tweede jaar op rij een eigen initiatief, namelijk Starter!
Net zoals de VRT met Topstarter een reality tv-show uitzendt die in het teken staat van het ondernemerschap, heeft de RTBF al voor het tweede jaar op rij een eigen initiatief, namelijk Starter!
Het tweede seizoen van Starter! is vanaf 25 april 8 weken lang te zien in uitzendingen van 90 minuten. Vorig jaar was er onder de 6 finalisten verrassend genoeg geen enkel project met een link naar ict, “er was dus duidelijk iets dat ontbrak”, geeft Patrick Janssen van productiemaatschappij Ebuco toe.
Dit jaar wordt dat euvel rechtgezet, want onder de 30 halve finalisten zijn er 3 projecten die rond nieuwe technologieën draaien: een website gewijd aan duurzaam toerisme, een toepassing voor de controle op het elektriciteitsverbruik van gebouwen, en een smartphone app waarmee je een film kan opzoeken en kopen naargelang je stemming.
We willen de spanning er nog wel even inhouden, maar we kunnen al wel zeggen dat één van deze 3 projecten tot de 6 finalisten behoort die op 25 april worden bekendgemaakt.
Van de 60 ingezonden projecten had 1 op 6 te maken met het internet, wat toch al ietsje realistischer is als je naar de werkelijkheid op het terrein gaat kijken. Dat aandeel is nog wel wat kleiner dan bij de finalisten van Topstarter, waar 4 van de 12 geselecteerde projecten een hoog technologisch gehalte hadden.
“Onze bedoeling is om de kandidaturen in de ICT-sector volgend jaar nog op te drijven door het sterke exportpotentieel van dit soort projecten in de verf te zetten”, aldus Patrick Janssen.
De ICT-sector is in elk geval goed vertegenwoordigd in de jury dit seizoen, want we vinden er onder andere Sébastien de Halleux in terug, de ‘Belgische miljonair van het web’ (die met zijn voormalige bedrijf Playfish een schitterede exit gemaakt heeft).
In de jury zetelt ook Valérie Viatour, een van de weinige ‘bazinnen’ van de Belgische ict-sector (van wie we al een portret geschetst hebben), die aan het hoofd staat van de KMO Chiveo (gespecialiseerd in beslissingssoftware). En Bruno Venanzi, die zijn debuut maakte bij MCI (voorheen Worldcom), voordat hij medeoprichter werd van energieleverancier Lampiris.
De 6 finalisten, van wie de winnaar eerder symbolisch zal zijn, winnen geen prijs in klinkende munt maar hebben recht op 50 minuten uitzendtijd in ‘prime time’, “wat hen een zichtbaarheid van onschatbare waarde biedt”, aldus Patrick Janssen.
Minstens drie van de finalisten van editie 2012, die actief zijn in de biersector, modieuze handtassen en snoepgoed voor honden, hebben inderdaad gebruik gemaakt van alle media-aandacht om contracten binnen te halen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier