Een nieuwe ceo en een Nederlandse partner voor Auctelia
De zomer stond in het teken van verandering bij Auctelia, het Belgische webplatform voor de veiling van industriële goederen.
De zomer stond in het teken van verandering bij Auctelia, het Belgische webplatform voor de veiling van industriële goederen.
Het bedrijf uit Mont-Saint-Guibert (de maatschappelijke zetel ligt in Rochefort) is een soort van eBay voor professionals en heeft na 4 jaar een nieuwe ceo. De medeoprichters Christophe Ledur (die de functie van ceo waarnam) en François-Xavier Bellot gaven op 1 juli de teugels van hun veulen in handen van Scott Garlick.
Die Canadees woont in de buurt van Namen en bracht een groot deel van zijn carrière door bij Lernout & Hauspie (waar hij marketingdirecteur was), en later bij Scansoft, voordat hij management consultant en interim manager werd bij Auctelia.
“Ik ken het bedrijf al een hele poos, ik heb zelfs al meegewerkt aan hun businessplan. Mijn taak is om de onderneming te helpen groeien en de stap te zetten naar een internationale expansie”, aldus Scott Garlick, die sinds 2008 verschillende missies heeft uitgevoerd bij Waalse KMO’s die hun processen wilden industrialiseren.
Bij Auctelia is hij niet als interim manager aan de slag, maar heeft hij een contract van onbepaalde duur.
Fontexx
De internationale expansie waar Scott Garlick over praat, begint met een handelspartnerschap dat deze zomer werd ondertekend met Fontexx, een Nederlands bedrijf dat al meer dan 30 jaar gespecialiseerd is in de import en export van bouwmachines, en dat in de hele wereld actief is.
“Fontexx gaat voor ons prospectie doen in de Nederlandse bouwsector. Bovendien beschikken ze over de vaardigheden op het vlak van de installatie/desinstallatie en reiniging van machines die we voortaan kunnen aanbieden als extra diensten op ons online platform.”
Auctelia werkte de voorbije maanden ook aan een ‘selfserviceversie’ van zijn veilingplatform (die de naam ‘Standard’ kreeg), waarmee professionals die voldoende ervaring hebben met nieuwe technologieën zelf foto’s en informatie kunnen uploaden over stukken uitrusting die ze willen verkopen. Auctelia houdt zich dan bezig met de validatie van de info en de technische fiches om de kwaliteit en coherentie te waarborgen.
“Door deze selfserviceversie te lanceren laten we ons businessmodel evolueren, al behouden we wel onze ondersteunende diensten en ons advies op maat voor de klanten die dat wensen”, benadrukt Scott Garlick.
Auctelia heeft momenteel 8 werknemers in dienst. Het bedrijf wilde ons geen idee geven van de evolutie van de verkoopvolumes op de site.
De voorbije twee jaar haalde de onderneming 600.000 euro kapitaal op bij verschillende investeerders: het privébeleggingsfonds Internet Attitude, business angels en het openbare beleggingsfonds Namur Invest.
Nu is het aan de CEO om te laten zien dat dit kapitaal weldoordacht geïnvesteerd werd…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier