Eerste editie Nest’Up is groot succes
Enthousiasme troef bij de meer dan 350 aanwezigen woensdagavond tijdens de presentaties van de 6 businessprojecten die ‘een duwtje in de rug kregen’ van het acceleratorprogramma Nest’Up. Nu moeten de starters het natuurlijk nog waarmaken.
Enthousiasme troef bij de meer dan 350 aanwezigen woensdagavond tijdens de presentaties van de 6 businessprojecten die ‘een duwtje in de rug kregen’ van het acceleratorprogramma Nest’Up. Nu moeten de starters het natuurlijk nog waarmaken.
Na het Startup Weekend in Luik vorig weekend en Tedx in diverse Belgische steden, breidt de geestdrift voor het ondernemerschap zich uit. Er zat veel volk in de conferentiezaal van het Axisparc te Mont-Saint-Guibert (vlakbij Louvain-la-Neuve). Een gezonde mix ook, van jong en oud. Dat is een goed teken, omdat het belangrijk is om de aandacht van potentiële investeerders of ervaren extra werkkrachten te trekken.
De Demo Day van gisteren was het hoogtepunt van de eerste Waalse Nest’Up, een acceleratorprogramma voor start-ups dat zijn inspiratie haalde bij het Amerikaanse TechStars, en dat past in de Week van de Creativiteit in Wallonië (Creative Wallonia).
De teams van de zes projecten die de finale haalden werden 9 weken lang in de watten gelegd en begeleid door coaches en mentors, en stelden het resultaat voor van de bijzondere weg die ze hadden afgelegd, de nodige trajectveranderingen incluis. Er kwam heel wat ‘zwenkwerk’ aan te pas gisteravond…
Het hoogtepunt bestond niet uit een prijsuitreiking, maar uit vrij overtuigende presentaties en vaak al een paar eerste of meer verregaande contacten met klanten of investeerders.
“Het was een geslaagde première, en er is mooi werk geleverd op die negen weken. De projecten zijn in ons geval nog niet rijp genoeg voor een investering. Het is nu wachten op de eerste handtekeningen van klanten en de daadwerkelijke oprichting van de vennootschap. Maar onze radar zal deze start-ups zeker blijven volgen”, aldus Amélie De Spot van het investeringsfonds Internet Attitude. Enkele investeerders uit het noorden van het land waren ook naar dit evenement afgezakt.
“We kunnen met zekerheid zeggen dat er nog een vervolg komt. Het belangrijkste voor de start-ups zelf is nu dat de dynamiek niet stilvalt, dankzij een opvolging door begeleidende structuren die de fakkel van deze eerste acceleratie overnemen”, legt Olivier Verbeke, de tevreden oprichter van deze Nest’up, uit.
De finalisten hebben alvast een eerste vooruitzicht in de wacht gesleept: ze kunnen begin 2012 gaan pitchen in Boulder (Colorado) voor de oprichters van TechStars, David Cohen en Brat Feld, onder leiding van de Waalse minister Jean-Claude Marcourt.
Een kort overzicht van de projecten:
Sharebox: Hoe verhoog je de aantrekkelijkheid van een bedrijf en creëer je een band tussen collega’s? In elke onderneming is er wel een collega met een verborgen passie of talent (op muzikaal, artistiek, culinair, … vlak). Sharebox stelt voor om een korte videofilm over deze passie te maken en deze op een gepersonaliseerd webplatform toegankelijk te maken (tijdens de lunch!) voor andere collega’s die dezelfde passie delen, of die gewoon nieuwsgierig zijn om een verborgen kantje te ontdekken van Amaury, de “sushi king” VP marketing of Roland, de informaticadirecteur die buiten zijn uren beeldhouwt (voorbeelden uit het echte leven)… Virale marketing toegepast op de HR-afdeling.
SNUGR: het project met het hoogste hardwaregehalte. Hoe kun je de temperatuur onafhankelijk beheren in alle kamers om het comfort te verhogen en meer energie te besparen? De start-up stelde een prototype van een thermostaatkastje voor dat op elke radiatorkraan geplaatst wordt en gestuurd wordt door een iPhone-applicatie.
I Love Climbing: het project met het meest lef? Het mooie succes van een Facebookpagina over de passie voor klimmen (die meer dan 200.000 fans zou tellen) omzetten in een website die deze gemeenschap verzilvert in het kader van campagnes en wedstrijden met grote merken van outdooractiviteiten.
TakeEatEasy: dit project is het meest verbonden met de ‘echte’ economie, in dit geval de horeca. De idee: online bereide gerechten bestellen bij verschillende restaurants en traiteurs op basis van geografische criteria, maar ook sleutelwoorden om zelf een menu te verzinnen. Om eens iets anders te eten dan pizza of Thaise gerechten…
Famest: de meest modieuze start-up, met een groot potentieel. De start-up combineert de inspiratie van de influcence marketing met de kracht van de sociale netwerken en geeft internetsurfers de mogelijkheid om op het web foto’s van merkvoorwerpen of merkkleding te “taggen” die ze dragen/gebruiken, en elke klik levert punten op. Het business model: kennis en klanteninteractie verkopen aan de merken.
YoungSkills: studenten die beschikken over multimediavaardigheden in contact brengen met bedrijven die op zoek zijn naar jobstudenten met dit profiel. Zo kan een student webdesign een KMO helpen bij de bouw van een website, in plaats van aan de kassa te werken van een supermarkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier