Aixano: zo heet het bedrijf dat ex-CIO Jocelyn Darbroudi en Arthur Helsmoortel oprichtten en dat zich richt op de modernisering van bestaande ERP-systemen.
De Belgische markt voor digitale transformatie heeft er een nieuwe speler bij: Aixano. ‘Een samentrekking van AI en Auxano, Grieks voor groei’, vertelt Jocelyn Darbroudi, de voormalige CIO van onder meer Securex en DKV Belgium. Samen met Arthur Helsmoortel richtte ze Aixano op, als een dochterbedrijf van De Cronos Groep, en als een oplossing voor wat ze zelf het kapotte ERP-model noemt. ‘Front office en back office werken vaak compleet gescheiden van elkaar. Veel bedrijven richten zich vooral op aantrekkelijke ‘front stories’, terwijl de backoffice altijd vergeten wordt én onvoldoende investeringen krijgt’, vertelt ze aan Data News: ‘De backoffice is dus niet transparant en adaptief genoeg om zich aan te passen aan de wensen van de klant.’
Wired, powered, empowered
Aixano wil dat probleem oplossen door te evolueren van rigide, traditionele ERP-modellen naar adaptieve, realtime systemen. ‘We helpen organisaties om te bewegen van gefragmenteerde en rigide systemen naar de kracht van één echte cloudgebaseerde oplossing’, legt Darbroudi uit. Aixano’s filosofie draait om ‘wired, powered, empowered’. ‘Je moet wired zijn om te weten waar het geld in je bedrijf binnenkomt en waar het naartoe gaat. Dat is op zich al een volledige ketting en omvat volledige financiële transparantie en een adaptieve backoffice die snel inspeelt op de wensen van de frontoffice’, zegt Darbroudi. Het ‘power’-aspect staat voor een adequate backoffice en de integratie van AI in je organisatie , terwijl ‘empower’ draait om het inzetten van het juiste talent.

Agentic AI
Aixano kiest voor een specifieke positionering door zich te richten op middelgrote tot grote bedrijven in de Benelux, met een sterke nadruk op adaptieve, AI-gedreven backoffice-oplossingen. Concreet is Workday in dit plaatje de primaire technologiepartner. ‘We positioneren ons naast de big four als een implementatiepartner van Workday, stelt Darbroudi die met Workday eerder al ervaring opdeed als klant bij Securex. Het is zij die er toen Workday introduceerde: Securex was destijds zelfs de eerste Belgische platformklant. Volgens Darbroudi onderscheidt Workday zich door ingebedde AI die al meer dan tien jaar functioneert, die door machine learning verder ontwikkeld is en nu helemaal tot Agentic AI uitgegroeid is. Dit vereenvoudigt complexe taken, zoals zelfs het opzetten van een nieuw bedrijf, tot enkele conversatiestappen. Aixano richt zich met deze aanpak specifiek op het voorkomen van wat Darbroudi omschrijft als ‘maatwerk in SaaS’.
Betaalbaarheid
Een significant voordeel van Aixano moet de betaalbaarheid voor mid-market bedrijven zijn. Waar implementatiekosten van Workday door grote consultancykantoren – de zogeheten big four – vaak hoog oplopen en zich voornamelijk richten op multinationals, kan Aixano een goedkopere oplossing naar voor schuiven. ‘Dat maakt Workday meteen toegankelijker voor midsize companies’, aldus Darbroudi die verduidelijkt dat dit enkel kan door nauw samen te werken met De Cronos Groep. ‘Dat geeft Aixano toegang tot een breed scala aan expertise en middelen, met indien nodig zelfs de mogelijkheid om te putten uit de tienduizend werknemers van Cronos’, aldus nog Jocelyn Darbroudi.
Aixano mikt op mid-size bedrijven met een hoofdkantoor in de Benelux, met meer dan 250 werknemers. Het bedrijf treedt trouwens niet op als pure reseller van Workday. Het verdienmodel van Aixano omvat de volledige levenscyclus: van procesoptimalisatie tot implementatie, deployment en servicecontracten.