Fidelsys verzamelt al je klantenkaarten in één digitale portefeuille

© Fidelsys

Geen portefeuille meer zo dik dat je een gezwel op je achterwerk lijkt te hebben. Met Fidelsys verzamel je al je klantenkaarten in één handige app op je smartphone. En ook voor handelaars heeft de gelijknamige start-up heel wat in petto.

Fidelsys is niet pas aan het venster komen kijken. Al in 2010 pakte het bedrijf uit Luxemburg uit met een oplossing waarmee Maestro en MasterCardgebruikers hun spaarpunten online konden bijhouden en raadplegen. Nu breidt het zijn diensten uit naar een universeel systeem om klantenkaarten te beheren.

“We bieden de gebruiker drie voordelen”, zegt ceo Thierry Vermander. “Om te beginnen nemen we hem dat dikke pak klantenkaarten uit handen; die kunnen eenvoudig via een e-reader gelinkt worden aan een app op zijn smartphone, van waaruit hij ze voor het betalen gemakkelijk tevoorschijn kan toveren. Daarnaast beschikken we over een wereldwijde databank aan winkels, waardoor de klant via de gps van zijn toestel ook gericht kan zoeken naar bijvoorbeeld een fietsenwinkel in zijn buurt.”

Ook voor de handelaars moet Fidelsys heel wat voordelen bieden, zegt de ceo. “Elke handelaar of merk in onze databank, krijgt gratis een profielpagina die hij zelf kan aanpassen en beheren. Hij kan ook promoties en andere berichten op zijn muur plaatsen, zodat klanten die hem volgen meteen op de hoogte zijn. En dat is allemaal gratis.”

Last but not least kan de handelaar zijn klantenkaartsysteem aan Fidelsys linken. “Dat was technisch natuurlijk het grootste werk, maar nu zijn we zover dat ons systeem zowel een eenvoudig stempelsysteem als de complexe spaarkaarten van supermarkten aankan”, zegt Vermander.

“En dat gebruiken hoeft niet veel te kosten: voor 350 euro per jaar per winkel kan een handelaar van ons systeem gebruik maken. De aanpassing van je kassasysteem aan onze software verloopt ook heel eenvoudig: op één dag is het gebeurd.”

Klanten

Een goedkoop product dus, en om de rekeningen te doen kloppen heeft Fidelsys bijgevolg een massa klanten nodig. Nu het bedrijf al heel wat klanten heeft in de Benelux en zelfs Frankrijk en Spanje, is het klaar om wereldwijd uit te rollen.

“Klanten komen via andere klanten bij ons terecht”, zegt Vermander. “We vertrouwen volledig op die digitale word-of-mouth. Daarbij mikken we vooral op kmo’s die slechts één of twee winkels hebben, en die hun spaarsystemen willen digitaliseren. Er zijn daarnaast ook verkennende gesprekken geweest met grote ketens, maar die hebben voorlopig nog geen resultaat opgeleverd.”

Bij de opstart van Fidelsys in 2009 werd al 2 miljoen euro geïnvesteerd, grotendeels met eigen middelen, en nu het bedrijf wil doorgroeien zoekt het een bijkomende 2,5 miljoen. De investeringsronde loopt, en daarbij kijkt de start-up zowel naar investeringsfondsen als naar privékapitaal. “We worden met interesse gevolgd door enkele privé-investeerders, maar het gaat natuurlijk om een groot bedrag”, zegt Vermander.

Rest de vraag waarom Fidelsys in een wereld vol gelijkaardige toepassingen dé oplossing in handen zou hebben. Vermander blijft vol vertrouwen: “het feit dat wij alle mogelijke systemen aankunnen is één ding. Dat handelaars ook gratis al gebruik kunnen maken van het profiel op ons systeem is een ander. Neen, ik denk niet dat er qua loyalty-systemen iets beters voor handen is.”

Fidelsys

Maatschappelijke zetel: Luxemburg

Aantal werknemers: drie vennoten, 8 bedienden.

Op zoek naar investeerders: Zoekt 2.5 miljoen euro bijkomende investeringen voor wereldwijde uitrol. Kapitaalronde loopt nu.

Website: www.fidelsys.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content