“Focus je op waardecreatie, dan komt het geld vanzelf”
Maandagavond deelden Luc Van Mol (ceo ZEB) en Maarten Michielssens (o.a. ceo EnergyVision) hun ondernemersverhaal op ‘Ambition is the new sexy’, een evenement dat werd georganiseerd door accelerator The Birdhouse. Het duo wees de aanwezigen op de valkuilen van een jonge onderneming en gaven een reeks tips op basis van hun eigen ervaringen.
Luc Van Mol is de oprichter en ceo van winkelketen ZEB. De vijftiger startte zijn carrière in IT en werkte bij o.a. IBM, maar ruilde in 1993 zijn carrière in voor het ondernemerschap. Vandaag telt de winkel 60 multi-merkenwinkels in Vlaanderen en heeft ze de eerste stappen in e-commerce gezet.
Maarten Michielssens is de oprichter en ceo van EnergyVision en richtte ook EcoNation op, twee Gentse bedrijven die ook al voet aan wal zetten in China en Marokko. De West-Vlaming introduceerde er vernieuwende financiële formules in de energiesector die niet gebaseerd waren op subsidies, maar op besparingen. Zo lanceerde EcoNation onder meer een slimme koepel, welke een massa daglicht binnenhaalt en gebruikers op die manier een energiebesparing oplevert.
Hieronder volgen enkele tips die aan bod kwamen tijdens het event.
Focus je op waardecreatie, niet op geld
“Ik hoop dat er niemand in de zaal zit die van plan is een tweede Facebook op te richten”, sneerde Van Mol. “Vandaag de dag spiegelen starters zich te veel aan de grote jongens, terwijl er misschien een andere liga is die minstens zo interessant is.”
“Zelf heb ik altijd geleefd volgens het credo ‘make meaning, not money‘”, zei Michielssens. “Focus je dus eerst en vooral op waardecreatie voor je klanten, dan komt dat geld vanzelf. Daarbij hoort ook mijn leuze ‘We want to be defined by what we provide, not by what we do’. Wat wij met EcoNation deden, was eenvoudigweg koepels maken. Maar wat we brengen, is energiebesparing. En zo hebben wij onszelf voor een stukje heruitgevonden.”
Laat je omringen door de juiste mensen
Van Mol gaf aan dat hij in de beginjaren van ZEB zich eigenlijk had moeten focussen op snelle groei. “Zeker in de technologische sector kan je het anno vandaag niet maken om traag te groeien en net daarom moet je je laten omringen door mensen die het beter weten dan jij. Als je zelf passie uitstraalt, maar luistert naar ervaren rotten, dan ben je goed bezig”, klonk het.
“Daarom zeg ik altijd dat je niet te veel moet praten, maar beter wat meer luistert”, vertelde Michielssens. “Mijn eerste aanwerving was de voormalige manager van Bekaert. Hij heeft mij zoveel ervaring en advies geboden, waardoor ik als ondernemer extreem snel heb kunnen groeien.”
Al doende leren
“Soms lijkt het alsof ik mijn bedrijf voorstel als een sprookje, maar de weg naar succes is allesbehalve idyllisch”, gaf Van Mol toe. “Het is elke dag knokken en je afvragen of je morgen een boterham minder zal moeten eten.”
“Als je een onderneming uit de grond stampt, moet je je afvragen wat je kunt missen indien het misloopt”, bekrachtigde Michielssens. “Voor mij betekende dat mijn volledige spaarrekening en twee jaar lang werken zonder loon. Maar zodra alles écht verkeerd gaat, focus je dan op een snelle verkoop en smijt dat stapeltje facturen op tafel bij de raad van bestuur. Sales fixes everything.”
Maarten Michielssens is ook mentor binnen het acceleratorprogramma van The Birdhouse, die gisteren ook een nieuwe applicatieronde opende. Registreren kan hier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier