Forcea: Vinger aan de pols bij ziekenhuizen

10.800 ziekenhuisbedden, dat is het marktaandeel van Forcea. In de sector van de gezondheidszorg is dat nu eenmaal de manier waarop die dingen worden uitgedrukt.

10.800 ziekenhuisbedden, dat is het marktaandeel van Forcea. In de sector van de gezondheidszorg is dat nu eenmaal de manier waarop die dingen worden uitgedrukt.

En aangezien de Belgische ziekenhuizen samen in totaal 53.000 bedden tellen, begrijpt de goede verstaander dat het gaat om een aandeel van 20 procent. Forcea, oorspronkelijk opgericht in Gent maar nu gevestigd in Anderlecht, levert die ziekenhuizen totaaloplossingen voor beleidsinformatie en datawarehousing. “Met HealthReport hebben we zo de enige geïntegreerde datawarehouseoplossing voor ziekenhuizen in huis”, maakt Frank Swaelens, managing partner en commercial director bij Forcea, zich sterk. “Wij leveren hen dus een volledig pakket, out-of-the-box. Dat in tegenstelling tot andere bedrijven (vb. Aexis, Partezis, …), die hun oplossing leveren bovenop een operationeel pakket (bijvoorbeeld Business Objects). Sommige ziekenhuizen zitten daardoor met 3 of 4 oplossingen naast elkaar. Bij ons is dat dus niet het geval.”

HealthReport is gebaseerd op technologie van Cognos. Forcea mag zich voor de ziekenhuissector de partner bij uitstek noemen voor Cognos/IBM. Dat is geen toeval. Forcea werd 2,5 jaar geleden opgericht door Frank Swaelens, Sebastien Dubrulle (Operations Director) en André Decoene (Technology Director). Swaelens en Dubrulle werkten voordien samen bij Cognos, nu onderdeel van IBM. Decoene had een eenmanszaak, een partner van Cognos, die de basis zou vormen voor Forcea. Toen het nieuwe bedrijf een feit was, kon het dankzij de oorspronkelijke klanten van Decoene een vliegende start nemen.

Vandaag is Forcea uitgegroeid tot een gezonde kmo met 16 werknemers en een omzet van 2 miljoen euro in maart vorig jaar. Dat wordt waarschijnlijk 2,3 tot 2,5 miljoen euro dit jaar. De 10.800 ziekenhuisbedden die Forcea overspant, staan onder meer bij belangrijke namen als UZ Brussel, ZiekenhuisNetwerk Antwerpen, Centre Hospitalier Universitaire Tivoli in La Louvière of het Erasmusziekenhuis in Brussel.

“Per jaar willen we tot 5 procent marktaandeel winnen”, zegt Swaelens. De eerste jaren ziet hij dat nog probleemloos lukken. Nadien zullen in de Belgische ziekenhuissector vooral de onderhoudscontracten van belang worden. “Om dan verder te groeien, zou het kunnen dat we dan naar andere verticale markten gaan kijken. Ook het buitenland of groei via overnames zijn zeker opties.”

Naam: ForceaZetel: BrusselOprichting: 2006Aantal mensen: 16Investeringen en/of subsidies:- eigen middelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content