Gids voor gezinsuitstapjes 2.0
Hij was al snel in de ban van het internet en het web, ook al is hij afgestudeerd als aardrijkskundige aan de universiteit van Rijsel. Vanaf 1998 immers ontwikkelde Jean Sprimont zijn eigen website, volledig in Flash, in een tijd waarin die technologie nog niet wijdverspreid was. Vervolgens werd hij door verschillende bedrijven benaderd, waarvoor hij websites bouwde, vooraleer hij aan de slag ging bij een webagentschap.
Hij was al snel in de ban van het internet en het web, ook al is hij afgestudeerd als aardrijkskundige aan de universiteit van Rijsel. Vanaf 1998 immers ontwikkelde Jean Sprimont zijn eigen website, volledig in Flash, in een tijd waarin die technologie nog niet wijdverspreid was. Vervolgens werd hij door verschillende bedrijven benaderd, waarvoor hij websites bouwde, vooraleer hij aan de slag ging bij een webagentschap.
Maar in februari 2003 richtte hij zelf het webagentschap Media*A op. De ambitie was meteen om zich te onderscheiden van de ‘klassieke’ webdesigners door competenties in informatica en websites te combineren. In het kader van het project screenit.be ontwierp hij dan een dynamisch instrument voor het beheer van content voor screensavers, opnieuw in een tijdperk waarin het concept amper bekend was. Dit product zal bovendien geïnstalleerd worden op de 2.000 pc’s van Banksys (nu Atos Worldline) om boodschappen inzake veiligheid en merkimago te combineren.
“Ik ben een seriestarter”, erkent Jean Sprimont, “en dus een slecht ondernemer. Ik richt mij op ideeën, niet op business. Bovendien valt het mij moeilijk om een businessplan uit te werken en naar de bank te stappen voor financiering.” Dat neemt niet weg dat zijn firma groeit en vandaag 5 personen te werk stelt. Onder zijn klanten telt hij namen zoals Europcar, Suez of Tractebel (via agentschap).
Eind 2006, de geboorte van zijn 2e spruit – “Ik wou haar zien opgroeien” – inspireerde hem om een website te ontwikkelen in verband met gezinsuitstapjes (ouders/kinderen van 0 tot 12 jaar). Met een twintigtal zoekcriteria: leeftijd, weer, plaats, prijs, enz., en mogelijkheden van het type 2.0 (stemmen, commentaar of nieuwe bestemmingen toevoegen, enz.). Het succes bleef niet uit: de website trok 20.000 bezoekers/maand en tal van nieuwe functies werden toegevoegd, naast Google Adsense en reclamebanners.
De website ‘Le Petit Moutard’ werd ook vertaald in het Nederlands (‘Spring in’t veld’) en breidde uit naar de buurlanden. In maart 2009 werd het project in een vennootschap ondergebracht en sinds vorige zomer inventariseert de website 16.000 bestemmingen voor een gezinsuitstap voor 500.000 bezoekers/maand, met een lidmaatschapsysteem en lijsten van publieke en persoonlijke favorieten, bovenop nieuwe functies (routeberekening, foto’s, enz.).
Om op een (nog) hogere versnelling over te gaan, met name een internationale ontwikkeling, denkt Jean Sprimont eraan er de brui aan te geven. “Ik ben geen langeafstandsloper.” En hij geeft toe dat hij alweer op een nieuw idee broedt: een applicatie voor de dynamische opvolging van een vloot bedrijfswagens. Onder het vaandel van de start-up VeryFleet…
Paspoort
Naam: Le Petit Moutard/Spring in’t veld,www.lepetitmoutard.be, www.springintveld.be
Zetel: Brussel
Oprichtingsjaar: maart 2009
Personeel: 2 personenInvesteringen en/of subsidies: eigen vermogen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier