Google is gecharmeerd door FriendFinder-app van Vlaamse bachelorstudenten

Google Campus Dublin © Google Campus Dublin
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google heeft interesse getoond voor de FriendFinder-app van twee Vlaamse bachelorstudenten. Met FriendFinder kan je snel en eenvoudig opzoeken waar je vrienden zich bevinden. Ruben Miessen en Glenn Vermeulen promoten hun geesteskind momenteel op de Web Summit in Dublin, geruggesteund door hun mentor Hans Vets.

Ruben en Glenn kregen het idee voor hun app op Tomorrowland. “We zagen op Facebook foto’s passeren van vrienden van wie we niet eens wisten dat ze er waren”, klinkt het. “Zo is het idee gegroeid voor FriendFinder. Met onze toepassing kan je ten alle tijden zien waar je vrienden zich bevinden. Of dat nu op café is, in het park of aan een welbepaald drankstandje op een festival.”

De twee bachelorstudenten willen met PeoplePlanner ook een alternatief voor de bedrijfswereld in de markt zetten, waarmee managers kunnen zien waar hun werknemers zich bevinden, en hoe lang het nog gaat duren eer ze present tekenen voor die belangrijke vergadering.

Een derde toepassing draait rond ‘points of interest’. Wie zijn interesses aangeeft, kan pushberichten ontvangen van geïnteresseerde winkeliers of van culturele instellingen. Iemand die graag glutenvrij eet, ontvangt dan bijvoorbeeld een melding met kortingscode wanneer hij op enkele meters van een brasserie passeert die glutenvrije maaltijden aanbiedt.

“Het voordeel van onze technologie is dat je geen beacons meer nodig hebt”, legt Miessen uit. “Alles loopt over het internet, via onze servers. Je hoeft ook nergens meer in te checken zoals bij Swarm of bij Facebook. Om de drie seconden wordt automatisch gecheckt waar personen die de app gebruiken zich bevinden. En ben je in de buurt van één van je vrienden, dan wordt je daar op gewezen.”

FriendFinder bevindt zich momenteel nog maar in een gesloten betafase, maar toch mochten de laatstejaars toegepaste computerwetenschappen aan de Erasmus Hogeschool hun geesteskind al gaan presenteren op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin.

“De mensen van Google hebben ons gecontacteerd nadat we ons hadden ingeschreven voor het Belgian start-up event dat in samenwerking met Startups.be georganiseerd werd op het hoofdkwartier van Google in Dublin, in de aanloop naar de Web Summit”, vertelt Miessen.

“Het bedrijf was gecharmeerd door onze app, al was het maar omdat het in het verleden zelf al geëxperimenteerd had met iets dergelijks (Google Latitude, red.). Grote vraag was of en hoe we een voldoende grote gebruikersbasis wilden gaan bereiken met ons ‘points of interest’-systeem. Die points of interest zijn interessant voor Google, omdat de internetgigant mensen met dezelfde interesses die zich op een welbepaalde plaats bevinden, beter wil kunnen bereiken.”

“Op termijn willen we onze gebruikersbasis uitbreiden door partnerships aan te gaan met andere toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook. Als we onze technologie beschikbaar maken voor een dergelijk platform, kan je snel gaan schalen.”

Mentor Hans Vets

Ook ex-topman van CGI België en huidig business en innovatiecoach bij o.a. Cegeka en Gumption Hans Vets ziet wel brood in de app van de studenten. “Ik ben de mentor voor hun masterproef aan de Erasmus Hogeschool, en bekijk ook hoe we dit project ten gelde kunnen maken”, vertelt hij aan Data News op de Web Summit.

“Er zal sowieso een investeringsronde nodig zijn om FriendFinder voor het grote publiek beschikbaar te kunnen maken. Maar enkel en alleen al in mijn eigen netwerk heb ik al heel wat geïnteresseerde partijen gevonden. De prioriteit voor Ruben en Glenn is nu dat ze snel ook hun iOS-app klaar moeten stomen. Zodat ze begin volgend jaar breed kunnen uitrollen.”

Google is gecharmeerd door FriendFinder-app van Vlaamse bachelorstudenten
© FriendFinder

Vets: “Ik denk dat er heel wat bedrijven interesse zullen hebben om met de technologie achter FriendFiender aan de slag te gaan. De algoritmes zijn breed toepasbaar, en zeker niet alleen in retail, maar ook voor supply chain, binnen de horeca, in de farma….”

Big Brother

Rest nog het privacyvraagstuk. Als je baas de hele tijd kan zien waar je uithangt, is dat een schrikwekkende gedachte. Big Brother loert om de hoek, big time. “Daar hebben we op geanticipeerd”, reageert Miessen. “Bij PeoplePlanner gaan we duidelijk in de contracten zetten dat de app moet worden uitgeschakeld na de werkuren.”

“En bij FriendFinder kan het locatiegedeelte ook helemaal uitgezet worden als je dat wil”, vult Glenn Vermeulen aan. “Dan zal enkel de laatst gedeelde locatie nog getoond worden. Er wordt ook geen data gedeeld met andere toepassingen, alles wordt op onze eigen servers bewaard. Tot slot zullen winkels niet te weten komen naar wie ze hun kortingen sturen. Om tegemoet te komen aan de privacywet, wordt al die informatie geanonimiseerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content