Het geheim achter een succesvolle app (volgens Bart Decrem, Disney Mobile)
Hoe bouw je een succesvolle app die langer meegaat dan een week? Bart Decrem, het hoofd van Disney’s mobiele divisie, lichtte tijdens de jaarlijkse conferentie van iMinds een tipje van de sluier.
Hoe bouw je een succesvolle app die langer meegaat dan een week? Bart Decrem, het hoofd van Disney’s mobiele divisie, lichtte tijdens de jaarlijkse conferentie van iMinds een tipje van de sluier. Bart Decrem is de man achter Tapulous, het bedrijfje dat populaire games ontwikkelde voor smartphones en dat in 2010 werd overgenomen door The Walt Disney Company. Zijn creatie ‘Tap Tap Revenge’ schopte het in een mum van tijd tot de nummer 1 in de AppStore van Apple, en enkele jaren geleden mocht hij nog het nieuwste Tapulous-game ‘Riddim Ribbon’ voorstellen tijdens een keynote van Apple-ceo Steve Jobs in San Francisco.
Sinds hij aan het hoofd staat van de mobiele divisie van Disney, is het de taak van Decrem om bekende én nieuwe Disney-figuren op een aantrekkelijke manier tot bij jonge kinderen te brengen, via games voor smartphones en tablets.
“Voor de allerkleinsten komen die schermen sowieso op de eerste plaats”, vertelde de ondernemer in Brussel. “Het is voor Disney dan ook van het allergrootste belang dat het bedrijf de kids ook langs die weg kan bereiken.”
Eén van de allergrootste successen die Disney onder de auspiciën van Decrem kon noteren, is ‘Where’s My Water’. Alligator Swampy zit in een badkuip te wachten tot er water uit de kraan komt, en het is aan de spelers om het water langs de juiste leidingen en kanalen te sturen. In de eerste maand na de release werd het spel een miljoen keer gedownload, intussen zijn er al heel wat afgeleiden.
In totaal heeft Decrem ruim 20 nummer 1 hits uit de AppStore op zijn actief staan, en kan hij dus wel wat tips geven aan wie de volgende Snapchat wil bouwen. “Let’s face it, de meeste apps zijn wegwerpproducten. Na één keer worden ze vaak al niet meer gebruikt, een beetje zoals je een YouTube-filmpje ook maar één keer bekijkt.”
“Hoe je dan wel een succesvolle app maakt? Door eerst en vooral met een superieur product te komen”, aldus nog de VP bij Disney. “Tinder is een mooi voorbeeld. Er zijn honderden dating-apps, maar bij Tinder zitten alle details juist: de uitvoering is van een bijzonder hoog niveau, en dat is erg belangrijk. Games rond Hollywood-films zijn vaak zo shitty omdat ze snel klaar moeten zijn en er te weinig aandacht naar de execution gaat.”
“Tinder is ook zo eenvoudig van opzet en in gebruik, dat de toepassing de manier waarop mensen elkaar ontmoeten en met elkaar omgaan aan het veranderen is. Enkel de beste apps kunnen het gedrag van de consumenten beïnvloeden. Tinder is zo’n app.”
Een tweede punt is al aangehaald, en dat is eenvoud. “Je product eenvoudig houden is het moeilijkste wat er bestaat”, aldus nog Decrem, “vraag dat maar eens aan Jonathan Ive van Apple. Ik ken enkele jongens die met het idee rondlopen voor een app waarbij je met één druk op een knop een pizza kan bestellen. Eén druk, en 15 minuten later staat de pizzaman voor de deur. Dat is eenvoud, dat is simplicity.”
Een derde succesfactor is het sociale aspect. “Wat is de kracht van het mega-populaire BitStrips? Dat de stripjes status-updates zijn, toch? Dingen die je wil delen op Facebook. Ook het sociale aspect is heel bepalend voor het al dan niet slagen van een applicatie.”
“Je moet dus een superieur product hebben, je toepassing moet eenvoudig gehouden worden en er is het sociale. Voorts kan je in de richting denken van het verbeteren van diensten. Uber heeft het taxi-gegeven een pak beter gemaakt, en Tinder maakt daten toegankelijker.”
“Een app als HealthTap, waarbij je vragen kan stellen over je gezondheid en een antwoord krijgt van een echte dokter, kan de hele gezondheidszorg goedkoper maken als er samengewerkt wordt met hospitalen en andere zorginstellingen. Daar zit een super goeie business case achter, met een enorm potentieel. Soms ís de app de business hé!”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier