Ict4me: 40 klanten in 2 maanden tijd
U leest het goed: ict4me, het geesteskind van Koen Blanquart, is welgeteld twee maanden oud en telt al 40 klanten. “We zijn begonnen met in ons eigen netwerk te prospecteren”, zegt Blanquart. “Maar onze tevreden klanten hebben dan iets te snel publiciteit gemaakt voor ict4me. We hebben daardoor zelfs een kleine salesachterstand opgelopen.” Om maar te schetsen dat zelfs de oprichters van ict4me een dergelijk succes niet hadden verhoopt.
U leest het goed: ict4me, het geesteskind van Koen Blanquart, is welgeteld twee maanden oud en telt al 40 klanten. “We zijn begonnen met in ons eigen netwerk te prospecteren”, zegt Blanquart. “Maar onze tevreden klanten hebben dan iets te snel publiciteit gemaakt voor ict4me. We hebben daardoor zelfs een kleine salesachterstand opgelopen.” Om maar te schetsen dat zelfs de oprichters van ict4me een dergelijk succes niet hadden verhoopt.
Ict4me biedt ict-infrastructuuroutsourcing aan kmo’s. “We factureren niet zoals de meeste bedrijven, door onze kosten op te tellen en daar een marge op te onderhandelen. Nee, we factureren de ‘waarde van de dienst’, een prijs per gebruiker. Dat levert niet alleen een besparing op, de klant is ook wendbaarder. Hij betaalt voor de ict die hij gebruikt.” Noem het een soort infrastructuur-‘as a service’-model. Voor het softwareaanbod staan partnerships met softwarebedrijven op stapel.
“In de kmo-markt is eenvoud van groot belang. Het gaat om de dienstverlening die je biedt. Een kmo heeft geen boodschap aan het ‘hoe’. Bovendien vind ik dat de kwaliteit die bij ‘enterprise’-klanten al een tijdlang geëist wordt, ook aan kmo’s moet worden geboden. Niemand die bij een bank nog aanvaardt dat de it-manager even door de deur roept: ‘O ja, de mailserver ligt een half uurtje plat!’ Wel, bij een kmo zou dat evenmin het geval mogen zijn.”
Voor Blanquart zit er een simpele logica achter het aanbod van ict4me: “In 1980 werd de poetsvrouw bij bedrijven vervangen door een schoonmaakbedrijf, in 1990 de boekhouder door een boekhoudkantoor, in 2000 de personeelsverantwoordelijke door het sociaal secretariaat. Wel, in 2010 zal de ict geoptimaliseerd worden.” Slecht nieuws voor de it’er van dienst? “Vaak wordt de it-man bij de kmo niet optimaal ingezet. Wij kunnen die dienstverlening overnemen en vaak ook de it’er zelf. Die is daar blij mee, want hij kan meer ambitie hebben, krijgt meer variatie in zijn job, meer klanten, …”
Na 2 maanden heeft ict4me 5 mensen in dienst. Tegen eind dit jaar kunnen dat er zo’n 10 zijn. Aan dit tempo zou het bedrijf eind dit jaar aan 100 klanten kunnen zitten. “De snelheid van de groei is ook afhankelijk van hoe we dat succes kapitaliseren. Kunnen we nog 1 of 2 partijen aan boord krijgen?” Een kapitaalronde is in elk geval gepland voor de zomer.
Naam: ict4me, http://ict4.meZetel: MechelenOprichting: 2009Aantal mensen: 5Investeringen en/of subsidies:- Oprichtingskapitaal met hulp van business angels (onder wie Patrik Vandewalle, Nicolas Collette en Steven Vantongelen)- Kapitaalronde op komst
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier