In de picture met Pictawall

Pictawall heeft al vaak in de kijker gestaan sinds zijn ontstaan. Door de ‘lean’-prijs van het Startup Weekend Luik te winnen in november 2012 bijvoorbeeld, en evenzeer door de 1ste prijs weg te kapen op het recente Boostcamp van MIC Brussels.

Pictawall heeft al vaak in de kijker gestaan sinds zijn ontstaan. Door de ‘lean’-prijs van het Startup Weekend Luik te winnen in november 2012 bijvoorbeeld, en evenzeer door de 1ste prijs weg te kapen op het recente Boostcamp van MIC Brussels.

De jury’s voelden aan dat er potentieel zit in de eenvoudige value proposition van Pictawall, namelijk ondernemingen, organisatoren van evenementen en merken grote schermen aanbieden waar op een interactieve en speelse manier foto’s en video’s getoond worden die deelnemers gedeeld hebben via Twitter, Instagram, Vine of Flikr (uiteraard met vermelding van de hashtag van het evenement).

Pictawall is origineel in die zin dat het zich uitsluitend richt op de indirecte verkoop, via de organisatoren van evenementen, en omdat het een all inclusive-huurformule voorstelt (in samenwerking met Dooh.be, specialist in digitale display). De softwareoplossing die Pictawall heeft ontwikkeld is te huur vanaf 200 euro per dag, gekoppeld aan de prijs voor de hardware, die berekend wordt in functie van de zaal.

Het eenvoudige model en de betaalbare kostprijs zorgen alvast voor een positieve mond-tot-mondreclame. “Momenteel leveren we gemiddeld twee schermen per week, zonder enige marketinginspanning”, aldus een blije Thomas Paris, een van de vier medeoprichters. Het originele idee tijdens het Luikse Startup Weekend kwam van Jean-Christophe Cuvelier.

Pictawall richt zijn pijlen op twee soorten klanten: bedrijven die op een originele manier willen communiceren met hun personeel en merken die een scherm willen sponsoren op concerten of festivals. Pictawall integreert dan om de zoveel foto’s en video’s een logo en kan zelfs ‘flash’-berichten toevoegen.

Het Brusselse Pictawall doet sterk denken aan een andere Belgische start-up, TweetWallPro. “We zijn inderdaad concurrenten in België. Maar onze oplossing is visueler en maakt het mogelijk om een stroom van foto’s te integreren op een website. We richten ons ook niet op dezelfde markten in het buitenland: we merken nu al dat er belangstelling is in het Midden-Oosten. Zij hebben dan weer mooie referenties in de Verenigde Staten”, merkt Thomas Paris op.

Lean

Pictawall let er in elk geval goed op dat het niet te veel cash opgebruikt: het bedrijf wacht tot het nog enkele contracten gesloten heeft (via het eenmansbedrijf van één van de vennoten) voordat het een ondernemingsvorm aanneemt.

De vier vennoten (drie full-time en één studeert nog) verdelen momenteel het werk, en ze denken er nog niet aan om iemand in dienst te nemen. Wat ze gaan doen met de cheque van 3.000 euro die ze kregen van Innoviris voor hun overwinning op de Boostcamp? “We zullen waarschijnlijk investeren in communicatie en e-marketing”, aldus Thomas Paris.

Paspoort

Naam van het project: Pictawall (www.pictawall.com)
Gelanceerd in februari 2013
Zetel: Brussel
Personeel: 4 vennoten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content