In het oog springende start-ups die 2011 niet overleefden

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

2011 zal de annalen ingaan als een geweldig jaar voor heel wat bekende start-ups die naar de beurs gingen en daar gigantische sommen ophaalden. Denk maar aan Zynga, LinkedIn en Groupon. Minder bekend is dat ook heel wat graag geziene starters er de brui aan gaven, ondanks forse investeringen.

2011 zal de annalen ingaan als een geweldig jaar voor heel wat bekende start-ups die naar de beurs gingen en daar gigantische sommen ophaalden. Denk maar aan Zynga, LinkedIn en Groupon. Minder bekend is dat ook heel wat graag geziene starters er de brui aan gaven, ondanks forse investeringen.

Opvallend was alvast de kaalslag onder de Groupon-klonen en afgeleiden in de VS. FoodMe bijvoorbeeld, een bedrijfje dat hongerige mensen wilde koppelen aan lokale restaurants met kortingen en interessante deals, gooide de handdoek in de ring in juni. Nochtans was het de uitdrukkelijke bedoeling om na Pasadena ook LA en San Francisco te veroveren, waarna de rest van de wereld wel zou volgen. Naast FoodMe haalde ook CityDeals.com het niet, net als Citycents.com (Baltimore), en LocoLocal (Cambridge). Benieuwd of de op stapel staande Belgische initiatieven het beter zullen doen.

Goodmail Systems, een start-up uit Silicon Valley die een e-mail certificatiesysteem had ontwikkeld, deed de boeken dicht nadat een mogelijke overnemer plots koudwatervrees kreeg en zich terug trok. Goodmail, dat al werd gebruikt door bedrijven als Time en Overstock, had nochtans net 45 miljoen dollar durfkapitaal opgehaald.

Beluga, het bedrijfje dat een berichtendienst à la WhatsApp Messenger en PingChat! had ontwikkeld en werd overgenomen door Facebook, werd al snel stopgezet door Zuckerberg en co. De applicatie zelf werd vervangen door Facebook Messenger.

Het grootste fiasco van 2011 komt echter op naam van Solyndra, een high tech start-up die zonnepanelen bouwde. Dat bedrijf vroeg in september het faillissement aan, nadat het pas 535 miljoen dollar in garanties voor leningen ontvangen had van de Amerikaanse overheid. Het faillissement van Solyndra bracht zelfs de Obama-administratie in verlegenheid, omdat de start-up het eerste bedrijf gespecialiseerd in hernieuwbare energie was dat een lening had gekregen op grond van het door Republikeinen zo betwiste federale stimulusprogramma.

Een ander faillissement waar veel rond te doen was, is dat van Aptera Motors, een bedrijf uit Californië dat elektrische wagens ontwierp. Aperta was gekend om zijn futuristisch ogende tweepersoonswagen die in evenwicht werd gehouden op drie wielen. Het bedrijf deed de boeken dicht op drie december, en vernietigde daarbij al zijn prototypes.

“Dit is een moeilijk moment voor alle mensen die op één of andere manier gelinkt zijn geweest aan ons bedrijf, want we hebben nooit dichter bij het realiseren van onze visie gestaan”, klonk het uit de mond van ceo Paul Wilbur van Aptera. “Maar helaas, onze middelen zijn opgesoupeerd.”

Leren uit je fouten

De real-time search engine Collecta hield het al vroeg op het jaar bekeken, nadat het een jaar eerder nog vijf miljoen dollar had opgehaald. Uit een boodschap op de website van Collecta kon wel worden afgeleid dat de ingenieurs nu andere pistes aan het bewandelen waren, en nieuwe mogelijkheden onderzochten. Collecta zou dus eventueel nog uit zijn as kunnen herrijzen. En de veerkracht van de oprichters kan allicht ook andere ‘mislukte’ start-ups inspireren.

“Het gros van de bovengenoemde start-ups dreef op een geweldig idee en de meesten hadden ook een degelijk business model om op terug te vallen, maar het blijft nu eenmaal een feit dat het merendeel van de start-ups faalt in de eerste paar jaar”, zegt specialiste Alexandra Levit, auteur van “Blind Spots: The 10 Business Myths You Can’t Afford to Believe on Your New Path to Success.”

De Amerikaanse benadrukt nog eens dat startende ondernemers erg goed moeten nagedacht hebben over de volgende vragen:

– Aan welke nood kom ik tegemoet met mijn start-up?
– Hebben we voldoende vaardigheden in huis om het project tot een goed einde te brengen?
– Raken we gefinancierd?
– In hoeverre verschilt mijn idee van wat er al op de markt is?

“Daarnaast moet je kunnen aanvaarden dat je af en toe een gezonde portie geluk nodig hebt, en dat je best op de juiste plaats bent, op het juiste moment”, aldus Levit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content