IpFix wil VoIP ingeburgerd krijgen
Twee ‘dinosauriërs van het internet’ beginnen aan een nieuw avontuur.
Twee ‘dinosauriërs van het internet’, zoals ze zichzelf graag noemen, beginnen aan een nieuw avontuur.
Edouard De Keyser (een van de pioniers voor internet-access in België, de man achter Linkline en Freegates, bedrijfjes die werden verkocht aan Tiscali en nadien aan Scarlet) en Frédéric Fonteyne (ex-Belgacom Skynet, Arthur Andersen en medeoprichter van MCube dat hij in 2006 verkocht) keren met IpFix terug naar hun liefde voor telecom.
IpFix biedt Skytel aan, een VoIP-oplossing in de cloud die minstens evenveel mogelijkheden zou bevatten als een klassieke PABX-centrale (oproepen doorverbinden, voicemail, wachtmuziek), maar dan “eenvoudiger en met een besparing op de telefoonrekening die kan oplopen tot 80 procent”, dixit de twee ondernemers. “VoIP maakt het mogelijk om complete telefoniediensten aan te bieden aan kleine bedrijven die zich geen traditionele centrale kunnen veroorloven.”
Tijdens een migratieopdracht naar VOIP voor de Brusselse incubator EEBIC maakten de twee kameraden een inventarisatie op van de bestaande VOIP-technologie. Ze kwamen tot het besef dat een VoIP-oplossing perfect kon worden overgebracht en beheerd in de cloud zodra de klant beschikt over een degelijke internetverbinding.
Het duo testte een reeks technologische componenten, meer bepaald een communicatie-oplossing op IP XIVO van het Franse Avencall, en de PABX open source-software Asterisk, die ze integreerden in een volledige gevirtualiseerde Skytel-oplossing.
“We hebben vooral ontwikkelingen gedaan op het vlak van beveiliging en industrialisatie, zodat we zelf een groot aantal klanten op deze PBX kunnen beheren én zodat onze klanten gemakkelijk zelf een reeks afstellingen kunnen doen.” De oplossing ondersteunt een breed scala van ‘SIP compliant’-terminals, en IpFix biedt een garantie op een aantal vooraf geteste producten.
Achterstand inhalen
IpFix rekent erop dat België zijn achterstand op het gebied van migratie naar VoIP snel zal inhalen. “In Nederland verloopt meer dan 30 procent van de communicatie al via VoIP, in België staan we nog ver van de 10 procent”, aldus de medeoprichters, hoewel ze niet echt over betrouwbare cijfers beschikken.
Wat volgens hen vaststaat, is “dat VoIP geen gadget meer is en dat een aantal obstakels, waaronder de kwaliteit van de communicatie of de afhankelijkheid van een operator, volop uit de weg geruimd wordt.”
“Bij de mobiele 3G-netwerken kunnen latencyproblemen de kwaliteit van de communicatie nog wel beïnvloeden. Maar met 4G zetten we de stap naar een andere wereld “, voorspelt Frédéric Fonteyne.
Stel je een wereld in ‘full VoIP’ voor waar een baas van een KMO gezwind overschakelt van een klassieke terminal op kantoor naar een ‘softphone’ op zijn smartphone onderweg, en hetzelfde oproepnummer heeft op verschillende apparaten. “En dat zonder de minsten roamingkosten.”
Skytel bevindt zich al zes maanden in de commerciële lanceerfase, telt intussen meer dan 500 gebruikers en hoopt “er tegen het einde van het jaar nog enkele honderden bij te krijgen.” Het degressieve basistarief bedraagt 15 euro per gebruiker per maand.
IpFix richt zijn pijlen in eerste instantie op ondernemingen met minder dan 20 terminals en op detailhandelaars. Vaak gaat het om winkelketens waar de communicatie vooral intern verloopt, tussen de verschillende sites, en waar het besparingspotentieel relatief groot is.
Zo kon IpFix de kledingwinkels Naf Naf en de boetieks van Terre-Neuve (Luik en Bastogne) al over de streep trekken.
Paspoort:
Naam bedrijf: IpFixMaatschappelijke zetel: Brussel (Anderlecht)
Oprichtingsdatum: 2010, maar Skytel-product zes maanden geleden gelanceerd
Personeel: 8 medewerkers
Kapitaal: gestart met eigen fondsen van de 2 medeoprichters en midden 2012 werd 150.000 euro opgehaald (medeoprichters en friends & family).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier