Kicktable: Belgische starters in Londen
Kicktable is een Belgisch ‘start-up’-team dat de uitdaging aanging deel te nemen aan de recente editie van het Engelse accelerator/bootcamp-programma Springboard, in Londen. Dat programma duurt een uiterst intensieve 12 à 13 weken, en wordt afgerond met een welhaast ‘do or die’ voorstelling van het prille bedrijf aan een publiek van venture capitalists. Een ‘pitch’ die zegge en schrijve zes minuten lang (of kort) mag zijn. We spraken medestichter George Henry de Frahan de ‘day after’, de dag na die ‘pitch’.
Kicktable is een Belgisch ‘start-up’-team dat de uitdaging aanging deel te nemen aan de recente editie van het Engelse accelerator/bootcamp-programma Springboard, in Londen. Dat programma duurt een uiterst intensieve 12 à 13 weken, en wordt afgerond met een welhaast ‘do or die’ voorstelling van het prille bedrijf aan een publiek van venture capitalists. Een ‘pitch’ die zegge en schrijve zes minuten lang (of kort) mag zijn. We spraken medestichter George Henry de Frahan de ‘day after’, de dag na die ‘pitch’.
DATA NEWS: Hoe ging de pitch?Heel goed! We kregen veel feedback. De pitch werd wel door mijn medeoprichter gedaan.
Is het te vroeg om te weten wat het resultaat is? Ben je optimistisch?
Ja, ik ben optimistisch. We zijn onlangs met het bedrijf een andere richting ingeslagen en we gaan nu focussen op het op punt stellen van de ‘business’ en het product. Dan pas gaan we kapitaal zoeken en daarvoor hebben we nu al veel contacten gelegd. En ze hielden wel van wat we van plan zijn.
Een nieuwe richting
We merkten inderdaad een belangrijk verschil tussen de ‘missie’ van Kicktable op hun oorspronkelijke website, en de activiteit die ze aankaartten tijdens de generale repetitie van hun pitch. In het eerste geval richtte Kicktable zich immers op het samenbrengen van een organisators van een event en een mogelijk publiek hiervan. In London stelden ze een bedrijf voor dat klanten informeert op hun mobieltjes welke evenementen in de volgend e24 uur nog vrije plaatsen hebben. Een soort boodschappendienst met ‘last minute’ aanbiedingen voor ontspanningsmogelijkheden in de stad.
Kicktable is stevig van opzet veranderd. Mede onder invloed van het Springboard programma?
We zijn van start gegaan met een idee dat we in België naar de markt wouden brengen, in verschillende steden. Het bleek evenwel moeilijk te ‘schalen’, en te duur voor ons. We zijn naar London getrokken, omdat daar in één stad een voldoende grote markt lag. Naar meerdere steden gaan was niet haalbaar om wat er aan resources nodig was.
Nu hebben we een goede ‘match’ tussen vraag en aanbod. Mensen plannen hun ontspanning niet meer lang op voorhand, op hun vakantie en citytrips na. Nee, ze beslissen op het ogenblik zelf wat ze willen doen. Daar tegenover staat een groot onverkocht aanbod. Dat is we de gebruikers op één plaats samengebracht bieden, in één markt.
Waarom deelnemen aan een accelerator/bootcamp programma in Groot Brittannië? Er zijn toch ook dergelijke mogelijkheden in België?
De markt is hier groter en meer ontwikkeld.
Ook in Groot Brittannië zijn er verschillende accelerator/bootcamp programma’s. Waarom dan precies Springboard? Omdat ze een bedrag in jullie investeren?
Springboard was het beste programma. We hebben de mensen van Springboard ontmoet, de mentors, en dat leek erg interessant. Bovendien hadden we onze dienst in London al gestart en was het ogenblik gekomen om die een zet in de rug te geven. [De] Springboard [opportuniteit] was dan ook een kwestie van goede timing, precies op het goede ogenblik. En dus ook om hun reputatie.
Was het makkelijk naar London te trekken? Jullie hebben immers geen visum nodig en dies meer.
Het klopt dat we natuurlijk geen visum nodig hadden, omdat we uit de Europese Unie zijn. Maar het was ook heel opwindend om hier al die mensen te ontmoeten, al die start ups. We lieten wel wat achter in België, maar we kunnen altijd eventjes terug. Nu stoppen we al onze energie en geld in het doen slagen van ons bedrijf.
Zijn jullie van plan hier te blijven?
Ja, we zijn van plan hier van start te gaan. Maar we gaan niet nu permanent in London leven. Eerst het product op punt stellen en als de tijd rijp is, halen we kapitaal op en komen we naar London. Zolang leven we wat in de Eurostar.
Wat zijn jullie targets?
Cijfers geven en voorspellingen doen is nog wat moeilijk. We bestuderen nu in welke events de gebruikers geïnteresseerd zijn, en over welke [events] ze berichten op hun mobiele toestellen willen ontvangen. En om daarvoor een mobiele topervaring te creëren. Tegen het einde van het jaar willen we een aantal duizenden gebruikers hebben, maar het is moeilijk daarover te praten.
Het start-up ecosysteem is beter in London dan in België?
Ja. Er gebeurt wel heel wat en het is opwindend, maar in London is het systeem meer gesofisticeerd. Er zijn meer mensen, meer start ups, maar ook meer kapitaal, meer investeerders. Ook meer institutionele investeerders die in opstartbedrijven willen stappen, tegen veeleer ‘angels’ in België. D’r is hier [in London] meer ervaring.
Het ecosysteem in de VS is nog groter en meer gesofisticeerd. Waarom dan niet daar naartoe?
Naar de VS trekken is te complex en het is ook duurder. Het is makkeliijker en doenbaarder om met de Eurostar naar London te reizen, in tegenstelling tot naar de VS gaan…. Ook is er in de VS een grotere concurrentie. Hier zijn er meer opportuniteiten om zich te onderscheiden ten opzichte van de anderen.
Hebben jullie jezelf een ‘cut off’ datum gesteld of zijn jullie vastbesloten door te gaan?
We zitten nu nog in een ‘discovery proces’, waarin je bepaalt je gaat doen in de markt waar je in gelooft. Vervolgens weet je waar de echte opportuniteit ligt en hoe daarmee geld te verdienen. We gaan daar niet ons hele leven op wachten. Als het niet echt een grote business lijkt te zijn, kunnen we dan nog mogelijks van richting veranderen, zoals we al hebben gedaan.
Dus gaan jullie nog een hele tijd door?
We willen wel zo snel mogelijk gaan, en snel inzicht krijgen. Do it fast!
Nog een laatste opmerking?
Het was erg belangrijk was dat Springboard ons heeft geselecteerd voor deelname aan het programma. Het was een positieve ervaring, dat ze achter ons staan. Ze kozen 10 teams [uit alle kandidaten] en het feit dat we werden geselecteerd is al een bevestiging van ons team, van de energie die we in dit alles al hebben gestopt. Dat helpt ons om door te gaan. De selectie was op zich zelf al een ‘seal of approval’, een erkenning!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier