KpiWare: Statistische analyse voor dummies
Helemaal fair voor de klanten van IBBT-spin-off KpiWare is bovenstaande titel niet, maar het klopt wel dat je niets van statistiek moet kennen om via de technologie van KpiWare tot een correcte statistische analyse te komen.
Helemaal fair voor de klanten van IBBT-spin-off KpiWare is bovenstaande titel niet, maar het klopt wel dat je niets van statistiek moet kennen om via de technologie van KpiWare tot een correcte statistische analyse te komen.
Oprichters Johan De Boel en Gino Verleye hadden al veel ervaring in statistische analyse, maar kwamen op het idee om die volledig te automatiseren. “Om tot een statistische conclusie te komen, moet je een reeks checks doen”, legt Customer Relations Director Johan Viaene uit. “Dus zelfs als je een bestaand softwarepakket gebruikt, moet je nog statistisch onderlegd zijn. Wij hebben ook die checks geautomatiseerd, zodat je online en ‘on the fly’ statistische analyses kan maken. Bij traditionele pakketten duurt een vergelijkbaar proces tot 4 weken lang, maar bij ons is de analyse de volgende dag klaar. Het is wel nodig dat de data op een bepaalde manier georganiseerd zijn bij de input.”
KpiWare laveert tussen het klassieke marktonderzoek en statistische verwerking. “Wij dekken ook het domein van datacollectie af door ook een tool voor e-surveys aan te bieden. Maar dat is niet onze corebusiness. Op dat vlak concurreren we met bedrijven als InSites”, legt Viaene uit. “Met de verwerking, onze kernactiviteit, zitten we dan wat meer in het vaarwater van bedrijven als SPSS en zelfs van pure BI-aanbieders.” Daarnaast wil KpiWare ook inzetten op de ‘Adoptron’, een tool die de marktadoptie van een nieuw product of nieuwe dienst kan berekenen. Onder meer de aanbieders van digitale televisie hebben het model gebruikt, maar ook Philips voor de adoptie van nieuwe plasmaschermen. “We willen die tool nu ook op onze eigen producten toepassen om daaruit businessconclusies te trekken.”
KpiWare zet sterk in op de publieke sector. Onder meer de FOD Personeel & Organisatie is al een klant. Voorts zijn grote marketingagentschappen zeker belangrijke prospects. “Kmo’s zullen we aanspreken via kleinere marketingbureaus die onze tool als reseller kunnen aanbieden.” KpiWare kijkt zelfs al over de grens. “In Nederland hebben we een reseller en we zijn nu ook hengels aan het uitgooien naar het Verenigd Koninkrijk.”
Het voorbije jaar draaide KpiWare break-even met een omzet van zowat 500.000 euro. De doelstelling is om die som tegen eind volgend jaar te verdrievoudigen. Het bedrijf onderzoekt ook een kapitaalverhoging. Zowel de universitaire fondsen als privé-investeerders zijn een optie.
Naam: KpiWare, [http://kpiware.com/]Zetel: GentOprichting: 2006Aantal mensen: 4 (+freelancers), moet volgend jaar groeien tot 6 Investeringen en/of subsidies:- Kapitaalverhoging gepland
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier