Leer het uitleggen met Techtomar
Je kunt een goed idee hebben, daarom kun je het nog niet onder woorden brengen. En dan is het moeilijk mensen overtuigen. Met consultancy en trainingen wil de Aalstse star-up Techtomar die tekortkoming bij onze technische talenten wegwerken.
Techtomar – technology to market: de naam zegt het zelf al. “Uiteindelijk moet je je technologie altijd verkocht krijgen”, zegt Leiv Hendrickx van de jonge start-up. “En vaak lukt dat IT-talenten niet zo goed. Ik zie het zo vaak op conferenties: ze babbelen er op los, tot ze hun ding moeten uitleggen. Dan klappen ze dicht, omdat ze plots de woorden niet vinden. Wij willen hen helpen.”
En helpen dat gebeurt op twee vlakken. Om te beginnen met consultancy. “Dat begint met eventueel business model discovery, waarin we zoeken naar het juiste business model voor je product of dienst. Daarnaast bekijken we ook growth hacking strategies om daarop toe te passen, en in een laatste beweging gaan we soms ook mee op zoek naar business partners. Daarbij kijken we zeker niet alleen naar de financiële inbreng, maar houden we heel erg rekening met de corporate culture. Uiteindelijk is het de bedoeling om voor lang met elkaar in zee te gaan, dus die moet bij elkaar passen.”
Met zijn service wil Techtomar zich richten op zowel start-ups, scale-ups als gevestigde bedrijven. En die laatsten zorgden voor een tweede poot in het aanbod. “We hebben bij het opzetten van onze start-up erg hard gepivoteerd”, vertelt Hendrickx. “En zo ontdekten we dat grote bedrijven minder op die consultancy zitten te wachten, als op trainingen die hun medewerkers leren hun projecten uit te leggen. Je zult immers maar een meeting met de project manager hebben, waarbij de klant helemaal niets begrijpt van het technisch jargon waarmee hij goochelt.”
En dus werd ook een aanbod trainingen uitgewerkt, volgens wat Hendrickx de “Techtomar-pyramide” noemt. “Op een eerste opleidingsniveau maken we van de cursisten ‘Ambassadeurs'”, klinkt het. “We geven hen het vertrouwen om te durven praten, en hun projecten uit te leggen. Als ze dat onder de knie hebben, worden ze ‘Scouts’: ze leren hun ogen open te houden, en opportuniteiten te spotten, niet alleen voor henzelf, maar voor het hele bedrijf. Uiteindelijk zijn zij door hun contacten met klanten uitstekend geplaatst om saleskansen te zien. En als ultieme fase kunnen we hen ook opleiden tot ware ‘Tech-evangelisten’. dan kunnen ze niet alleen hun kennis delen, maar ook projecten pitchen, en bepaalde ideeën pitchen bij klanten in hun netwerk. Op die manier kan het salespotentieel zelfs verdubbelen.”
Het businessmodel van Techtomar zit dan ook simpel in elkaar. “De consultancy is een uurtje-factuurtjeverhaal, voor onze opleidingen hebben we een vaste prijs. In ruil bieden we wel een cursus die aangepast is aan het bedrijf. We leren cursisten het specifieke verhaal, geen algemeen”, belooft Hendrickx.
Ondertussen is de start-up twee maand gelanceerd. Of er al klanten zijn? Hendrickx reageert voorzichtig. “We hebben al veel gesprekken gehad, en we merken bij veel van de grote consultancy bedrijven interesse in onze cursussen. Ook bij scale-ups die zoeken hoe het nu verder moet krijgen we een gewillig oor. Het is nu zaak klanten te werven, en daarvoor willen we in de eerste plaats ons eigen netwerk aanspreken, maar we zetten ook in op content marketing via onze blog, en een beetje online advertenties. Zo willen we begin 2017 hopelijk ook eerste stapjes in Nederland zetten, en wie weet ook al Brussel. De rest van de wereld? Hangt een beetje van af hoe alles evolueert, en of we bijvoorbeeld Franstalige coaches vinden.”
Met een investering uit eigen inbreng van om en bij de 35.000 euro zitten Hendrickx en medestichter Wouter Danckaert voorlopig goed, klinkt het. “Laten we eerst maar evalueren hoe we dit eerste jaar afsluiten voor we op zoek gaan naar meer kapitaal.”
Techtomar
Maatschappelijke zetel: Aalst
Aantal vennoten: 2
Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Neen
website:www.techtomar.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier