De start-up SCOPR.ai haalt één miljoen euro op om zijn groei in België te financieren. Het ‘proptech’-bedrijf, ontwikkelde een applicatie die op basis van AI de renovatiekosten van vastgoed inschat.
Met de nieuwe middelen wil het bedrijf uit het Limburgse Herk-de-Stad de eigen AI-technologie verfijnen en de dienst, die momenteel enkel in Vlaanderen beschikbaar is, volgend jaar uitrollen in Brussel en Wallonië. De app van SCOPR is bedoeld om huizenjagers tijdens een bezoek meer inzicht te geven in de werkelijke staat van een pand. Gebruikers kunnen documenten zoals het EPC-attest, de elektriciteitskeuring en foto’s van de woning uploaden. De AI-technologie van SCOPR.ai analyseert deze data en levert volgens het bedrijf binnen 15 minuten een raming van de noodzakelijke renovatiekosten, rekening houdend met zowel energetische ingrepen als de afwerking.

Het platform is opgericht door Caroline Gysels, met een achtergrond als projectleider in de bouw, en haar mentor Vital Schreurs. De technologie moet een antwoord bieden op het gebrek aan transparantie in de renovatiemarkt. ‘Begrijp wat je écht koopt. Achter een mooie keuken of opgefrist interieur schuilt soms een dak dat aan vernieuwing toe is, of muren met vochtproblemen’, stelt Gysels. ‘Ik had 12 jaar ervaring als projectleider in de bouw. Vrienden en familie vroegen me door mijn ervaring telkens mee wanneer ze op huizenjacht gingen. Zo is het idee van SCOPR.ai, een verwijzing naar de gedetailleerde meetstaat (Scope of Works, nvdr.), ontstaan.’
Starter van de week: Scopr brengt renovatiekosten gedetailleerd in kaart
Tweede kapitaalronde op minder dan een jaar
Het is de tweede kapitaalronde voor SCOPR.ai in tien maanden tijd, na een eerdere injectie van 275.000 euro eind vorig jaar. De investeerders zijn allen actief in de vastgoedwereld. ‘De nieuwe middelen zullen we inzetten om onze datacapaciteit en AI-modellen verder te verfijnen, zodat SCOPR.ai meer parameters kan analyseren — van materiaalprijzen tot regio-effecten. Momenteel kunnen enkel huizen in Vlaanderen via onze digitale tool geanalyseerd worden, maar vanaf volgend jaar kunnen gebruikers onze AI-tool ook toepassen op appartementen en trekken we ook richting Brussel en Wallonië’, aldus Caroline Gysels en Vital Schreurs.
De app is trouwens gratis voor consumenten. Het verdienmodel van de start-up is gebaseerd op advertenties van lokale en Belgische vastgoedbedrijven, zoals aannemers en renovatiebedrijven. Na de lancering in juni dit jaar zou de app volgens het bedrijf al door duizenden Vlamingen zijn gebruikt.