Marple haalt half miljoen op om data in de auto- en luchtvaartindustrie te analyseren

Oprichters Nero Vanbiervliet (links) en Matthias Baert (rechts) samen met twee investeerders van Network Venture Partners: Willem Dumon en Frederik De Witte. © Marple
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Databedrijf Marple haalt opnieuw kapitaal op. De ronde werd geleid door Network Venture Partners en bijgestaan door Birdhouse Ventures en imec.istart.

De Antwerpse startup Marple heeft een nieuwe investeringsronde ter waarde van een half miljoen euro afgesloten. De vorige, tweede, investeringsronde dateert van 2021. De nieuwe ronde werd geleid door Network Venture Partners: een initiatief door en voor ondernemers. Het early-stage durfkapitaalfonds Birdhouse Ventures doet ook mee. Marple laat zich verder ook bijstaan door imec.istart: dat is het acceleratorprogramma van imec. ‘De ervaring van Network Venture Partners in de auto-industrie gecombineerd met hun startupkennis is uniek en zal Marple een grote boost geven’, zegt Matthias Baert, medeoprichter van Marple.

Idee uit de Formule 1

Marple mikt uitdrukkelijk op de auto- en luchtvaartindustrie. Hun oplossing maakt gebruik van slimme algoritmes om miljarden datapunten in real-time te verwerken en te analyseren. Dit biedt ingenieurs een effectievere manier om hun data te visualiseren en te interpreteren. Met klanten zoals DeepDrive – een Duits bedrijf dat elektromotoren ontwikkelt voor grote spelers in de auto-industrie zoals BMW – en het Brits lucht- en ruimtevaartbedrijf Vertical Aerospace wint Marple snel terrein in de elektrificatie van de auto-industrie en de ontwikkeling van volgende generatie luchtvaart.

Het bedrijf werd opgericht door Matthias Baert en Nero Vanbiervliet, twee ingenieurs die genoeg hadden van de datatools die ze moesten gebruiken. Matthias werkte als ingenieur voor het Formule 1-team van Mercedes tijdens het seizoen 2017 en 2018. Hij ontdekte dat er – zelfs in de Formule 1 dat nochtans bekend staat om zijn geavanceerde en vaak innovatieve technologie – een gebrek was aan effectieve software om de verzamelde data van de auto’s efficiënt te organiseren en analyseren. Ziedaar de aha-erlebnis van Matthias Baert.

Verder opschalen

Met de extra investering wil Marple verder opschalen om ingenieurs krachtige tools te bieden voor het beheren en analyseren van grote datasets. Er is ontzettend veel concurrentie – zeker ook internationaal – in data-analyse maar Marple lijkt wel haar niche gevonden te hebben. Bedrijven zoals Atlas Copco, Verhaert, Yuso, DeepDrive, Eddy Grid en Aura Aero maken al gebruik van de software naast ‘enkele bekende motorsportteams en verschillende lucht- en ruimtevaartbedrijven’ maar waar geen namen op geplakt mogen worden.

Het bedrijf geeft verder nog mee dat het voortaan ook meer zijn pijlen gaat richten op het aantrekken van grotere klanten binnen de auto- en luchtvaartindustrie. Dat heeft ook een technologische impact: het betekent veel meer integratiewerk met bestaande databases en oplossingen zoals Microsoft Fabric, Timescale, InfluxData, Apache Spark en Mireo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content